QUALID

Czym jest QUALID?

QUALID to program, który propaguje jakość reklamy cyfrowej. Określa standardy i promuje skuteczne rozwiązania pozytywnie wpływające na bezpieczeństwo i skuteczność reklamy cyfrowej.

QUALID. Quality in Digital Advertising.

Program skupia się na czterech kluczowych dla zapewnienia jakości reklamy obszarach:

  • Brand Safety – zwiększenie ochrony wizerunku i bezpieczeństwa marki,
  • Anti-Fraud – ograniczenie oszustw związanych z reklamami oraz wypracowanie rynkowych standardów w zakresie raportowania podejrzanego ruchu,
  • Programmatic – zwiększenie bezpieczeństwa i transparentności zautomatyzowanego systemu zakupu reklam internetowych,
  • Viewability – wzrost znaczenia wszechstronnej, jakościowej oceny skuteczności reklam internetowych.

Integracja rynku w celu lepszej koordynacji działań na rzecz jakości reklamy online jest koniecznym i naturalnym krokiem rozwoju reklamy cyfrowej w Polsce, dlatego zachęcamy do przystapienia do Programu!

Pierwszy w Polsce raport na temat jakości reklamy cyfrowej!

Prezentujemy pierwszy na polskim rynku raport na temat jakości reklamy cyfrowej, analizując najważniejsze kwestie dotyczące standardów, bezpieczeństwa marki (brand safety), oszustw reklamowych (fraud), reklamy programatycznej (programmatic) oraz widoczności reklam (viewability) w internecie. 

Kto może przystąpić do QUALID? 

Do Programu mogą przystąpić firmy zrzeszone w IAB Polska:
  • wydawcy i sieci reklamowe,
  • agencje i domy mediowe,
  • dostawcy rozwiązań technologicznych (np. DSP, SSP, DMP, dostawcy danych, dostawcy narzędzi do weryfikacji);

Oraz niezrzeszeni: 

  • reklamodawcy jako Ambasadorzy,

Podmioty, które spełnią określone kryteria, otrzymują prawo do posługiwania się znakiem QUALID właściwym dla danej kategorii:

Brand Safety

Dla:

  • wydawców i sieci reklamowych
  • agencji i domów mediowych
  • dostawców rozwiązań (np. DSP, SSP, DMP, narzędzia do weryfikacji)
Viewability

Dla:

  • wydawców i sieci reklamowych
  • agencji i domów mediowych
  • dostawców rozwiązań (np. DSP, SSP, DMP, narzędzia do weryfikacji)
Anti-fraud

Dla:

  • wydawców i sieci reklamowych
  • agencji i domów mediowych
  • dostawców rozwiązań (np. DSP, SSP, DMP, narzędzia do weryfikacji)
Programmatic

Dla:

  • wydawców i sieci reklamowych
  • agencji i domów mediowych
  • dostawców rozwiązań (np. DSP, SSP, DMP, narzędzia do weryfikacji)
Złoty stempel QUALID

Dla:

  • wydawców i sieci reklamowych
  • agencji i domów mediowych
  • dostawców rozwiązań (np. DSP, SSP, DMP, narzędzia do weryfikacji),

którzy spełniają kryteria we wszystkich kategoriach.

Ambasador

Dla

  • reklamodawców i innych podmiotów
     

 

 

Jakie są warunki przystąpienia? 

Dokładne warunki, które należy spełnić, aby przystąpić do programu QUALID w poszczególnych kategoriach znajdziesz w REGULAMINIE.

 

Jak wygląda procedura przystąpienia?

Rejestracja przez FORMULARZ
(w jednej lub wszystkich kategoriach).
Należy załączyć podpisany
załącznik nr 1 lub 2 do regulaminu.

Okres przejściowy (do 6 m-cy)
To czas, w którym należy dopełnić
warunków Programu w wybranych
kategoriach.
Sprawdź warunki >

Weryfikacja dopełnienia warunków.

Pobierz Regulamin >

Przyznanie stempla
(kolorowego w danej kategorii
bądź złotego stempla QUALID) 

Złoty stemple QUALID 1.0.

Dlaczego warto dołączyć ?

  • Współtworzysz bezpieczny, przejrzysty ekosystem reklamy cyfrowej w Polsce
  • Udowadniasz, że jesteś zaufanym partnerem w biznesie, korzystającym z najbardziej efektywnych i aktualnych rozwiązań
  • Pomagasz usuwać z rynku podmioty stosujące złe praktyki
  • Oszczędzasz budżety – poprzez uporządkowany system i promocję sprawdzonych rozwiązań
  • Dołączasz do grona najważniejszych firm przestrzegających najwyższych standardów
  • Otrzymujesz prawo do posługiwania się znakiem QUALID i trafiasz do grona sygnatariuszy na stronie IAB Polska

Dla lidera technologii potwierdzenie jego działań przez zaufany zewnętrzny podmiot, jakim jest IAB, to najważniejsza korzyść. Jesteśmy bezpiecznym medium i partnerem, dla którego ciągła poprawa jakości świadczonych usług cyfrowych jest priorytetem. Jako pierwszy wydawca zdobyliśmy złoty QUALID, a w ślad za nami poszła konkurencja.  

QUALID określa standardy, których każda firma działająca w internecie powinna przestrzegać, jeśli chcemy by internet był bezpiecznym i skutecznym medium jakościowej komunikacji i promocji.​ Sygnatariusze QUALID motywują kolejne firmy z branży do udziału w programie, co pozwala nam wszystkim tworzyć coraz lepsze środowisko dla użytkowników i marketerów. 

Małgorzata Pogorzelska
Product and Communication Strategist, p.o. Dyrektor Operacyjny, Produkt, Wirtualna Polska Media

We współpracy z naszymi Klientami od zawsze stawiamy na szczerą komunikację, rekomendujemy rozwiązania zmierzające do osiągnięcia ich celów biznesowych i realizujemy usługi z najwyższą starannością. Teraz możemy to dodatkowo wykazać poprzez stempel QUALID, który określa standardy najwyższej jakości reklamy cyfrowej.

Jeśli branża i Klienci będą znali i rozumieli stempel jakości QUALID – zwiększy się zaufanie do firm wyróżniających się tym znakiem oraz ich rekomendacji i stosowanych narzędzi, których celem jest ochrona biznesu przed złymi praktykami. Do tego potrzebna jest silna grupa wydawców, agencji, domów mediowych i sieci reklamowych, która przystąpi do programu i wykaże, że stosuje te same, wysokie standardy. Warto być w tym gronie, dlatego zachęcam do certyfikacji i ciągłej pracy nad poprawą jakości reklamy cyfrowej.

Aneta Mondry-Gałecka
Marketing Technology Director, Bluerank

Dzięki programom takim jak QUALID, określającym standardy i propagującym skuteczne rozwiązania, które wpływają na poprawę jakości i bezpieczeństwa reklamy cyfrowej, wzrasta świadomość wszystkich uczestników ekosystemu jak i również zaufanie do niego. Lovemedia specjalizuje się w precyzyjnym targetowaniu emisji reklam do dedykowanych profili użytkowników, a tylko utrzymanie wysokich standardów przy realizacji kampanii umożliwia efektywne działania i tym samym utrzymanie stałej i długofalowej współpracy z naszymi Kontrahentami.

Przystąpienie do programu było naturalnym krokiem, mającym na celu potwierdzenie bezpieczeństwa i jakości realizowanych przez nas kampanii. Z uwagi na mnogość podmiotów działających na rynku reklamy online, wybór partnerów do współpracy staje się coraz trudniejszy, programy takie jak QUALID, potwierdzające stosowanie określonych standardów w organizacji, bardzo go ułatwiają i wyróżniają firmy, które przeszły weryfikację i szkolenie. Zachęcam wszystkie firmy, którym zależy na poprawie jakości i bezpieczeństwa reklamy internetowej do zgłoszenia się do QUALID i promowania tego znaku wśród swoich partnerów biznesowych.

Elżbieta Kondzioła
online sales director Lovemedia, szef grupy roboczej Programmatic przy IAB Polska

Przystąpienie do QUALID to korzyści dla firmy w dwóch obszarach: budowanie wiedzy w organizacji oraz jej postrzeganie przez partnerów biznesowych. W pierwszym z nich na pewno warto podkreślić konieczność przeszkolenia istotnej części zespołu w tematach obejmowanych przez QUALID, ale też rewizji procesów i narzędzi stosowanych w zakresie kontroli jakości. Dla pracowników oznacza to szansę na rozwój osobisty i większą pewność w kontaktach z klientami, a dla firmy jako całości wzrost świadomości na temat roli i wpływu na środowisko reklamy online. Drugi obszar wydaje mi się oczywisty – certyfikat niezależnego i uznanego na rynku podmiotu podnosi naszą wiarygodność i ułatwia budowanie relacji oraz zaufania wśród pracujących z nami partnerów.

Dla mnie, jako osoby, która przeszła szkolenie QUALID, to przede wszystkim aktualizacja wiedzy w zakresie jakości ruchu i poczucie większego zaangażowania w kształtowanie dobrych praktyk w naszej branży.

Nikodem Sarna
Senior Programmatic Manager – YOC

W MOVIads z zaangażowaniem propagujemy rozwiązania mające pozytywny wpływ na wzrost bezpieczeństwa i zaufania do reklamy internetowej jako medium o coraz większym znaczeniu w komunikacji marketingowej. Weryfikacja oraz certyfikacja obszarów, które mają kluczowy wpływ na skuteczność prowadzonych działań są podstawą jakościowej, mierzalnej i efektywnej komunikacji marketingowej w obszarze digital, a przystąpienie do Programu jest potwierdzeniem jakości produktów, które oferujemy naszym Reklamodawcom.
Szkolenie QUALID ugruntowało moją wiedzę dotyczącą komunikacji marketingowej w środowisku cyfrowym. Zarówno w marketingu tradycyjnym, jak i cyfrowym konieczne jest utrzymanie standardów, których znajomość jest niezbędna, aby realizowane działania były efektywne.

Program QUALID stworzony przez podmioty zrzeszone w IAB Polska, integruje uczestników branży digital, promuje sprawdzone i bezpieczne rozwiązania, edukuje oraz zwraca uwagę na wszystkie istotne aspekty związane z działalnością w obszarze digital. Uczestnictwo w tym Programie jest niezbędną aktywnością budującą jakościowy ekosystem reklamowy w Polsce

MAGDALENA STĘPIŃSKA-PONGANIS
DIGITAL SUPERVISOR, MOVIads

Sygnatariusze

RADA PROGRAMOWA

Nad rozwojem Programu QUALID czuwa grono wybitnych ekspertów.

Anna Gruszka

Przewodnicząca Rady Programowej
Chief Growth Officer, AdQuery

Beata Dziwulska

Media Development Manager
Nestlé Polska

Agnieszka Gajzler

Dyrektor Produktu Mediowego & Business Growth
Grupa Wirtualna Polska

Paweł Gala

CEO
Wavemaker

Olga Korolec

CMO
Ringier Axel Springer Polska

Grzegorz Krzemień

Prezes zarządu
GoldenSubmarine

Maria Kuc – Jędrzejewska

Media Manager CEE
Johnson&Johnson

Szymon Kukanow

Managing Partner
PHD

FAQ

Co oznacza nazwa programu?
QUALID, czyli po prostu jakość (en. quality) w digitalu – reklamie cyfrowej! 
Jak powstały założenia programu?
Od samego początku Program QUALID powstawał wraz z przedstawicielami reklamodawców, wydawnictw, agencji, domów mediowych i rozwiązań technologicznych, którzy w trakcie specjalnych narad bądź prac grup roboczych dyskutowali nad kierunkami, potrzebami rynkowami i zawartością Programu.
Jakie znaczenie ma Program QUALID dla branży?
Internet i reklama cyfrowa rozwijają się dynamicznie. Szybkie wzrosty, zmiany, rozwój technologii, a także coraz więcej podmiotów współtworzących ten ekosystem to wyzwanie dla całej branży. Tylko wspólnie możemy przeciwdziałać negatywnym zjawiskom, promować efektywne, pozytywne rozwiązania, szerzyć świadomość. Program QUALID powstał by wspólnie działać na rzecz jakości reklamy cyfrowej. 
Jakie znaczenie ma ten program dla zwykłych użytkowników internetu?
Zdrowszy, bardziej jakościowy ekosystem reklamy internetowej ma znaczenie również dla zwykłego użytkownika internetu. Dzięki eliminacji negatywnych zjawisk (np. fraudy reklamowe, clutter reklamowy, ciężkie, niedopasowane, powtarzalne, uciążliwe, nie dające się zamknąć reklamy) użytkownik otrzymuje lepiej dopasowane reklamy, nie zakłócające odbioru danej strony.

Dodatkowo tego typu działania pozwalają na lepszą ochronę użytkownika przed reklamami, które np. wyłudzają dane czy nawet pieniądze.

Użytkownik zyskuje również pewność, że należyte wynagrodzenie otrzymują wydawcy, którzy cieszą się faktyczną popularnością – co z kolei pozwala im na dalszy rozwój atrakcyjnej oferty. 

Jak to działa?

Firma rejestruje się przez formularz. W formularzu konieczne jest określenie kategorii firmy oraz obszaru, do którego chce się przystąpić. Należy również obowiązkowo załączyć podpisany załącznik nr 1 lub 2 do regulaminu.

Od momentu przyjęcia zgłoszenia, rozpoczyna się 6-miesięczny okres przejściowy, w czasie którego firma musi wypełnić warunki przystąpienia w wybranym obszarze. 

W dowolnym momencie okresu przejściowego, gdy firma stwierdza swoją zgodność z warunkami Programu QUALID, może zgłosić gotowość przystąpienia do weryfikacji.

Po pozytywnej weryfikacji, firmie przysługuje prawo do posługiwania się kolorowym znakiem QUALID w danej kategorii bądź złotą wersją – oznaczającą zgodność ze wszystkimi obszarami objętymi programem.

Złoty stempel QUALID

Jakie warunki musi spełnić firma, aby uzyskać znak QUALID danej kategorii?

W każdym obszarze objętym Programem QUALID, dla określonego typu podmiotu, wyznaczonych jest kilka warunków przystąpienia. Zapoznaj się z warunkami przystąpienia.

Jakiego typu firmy mogą przystąpić do programu?

W Programie QUALID mogą brać udział różnego typu firmy biorące udział w procesie realizacji reklamy cyfrowej:

  • Wydawcy i sieci reklamowe,
  • Agencje reklamowe i domy mediowe,
  • Narzędzia typu DSP, SSP, DMP a także dostawcy narzędzi do weryfikacji,
  • Reklamodawcy w charakterze Ambasadorów,
Gdzie znajdę regulamin programu?

Regulamin programu QUALID znajduje się TUTAJ.

Jak można zostać sygnatariuszem?

Proces przystąpienia do programu QUALID należy rozpocząć od dokładnego zapoznania się ze zobowiązaniami w wybranym obszarze/obszarach, dla danego podmiotu. Po wybraniu obszaru, do którego chcemy zgłosić firmę należy:

  1. Wypełnić formularz z obowiązkowo załączonym podpisanym załącznikiem nr 1 lub 2 do regulaminu.
  2. Oczekiwać na weryfikację IAB Polska; po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, rozpoczyna się 6-miesięczny okres przejściowy.
  3. Przed upływem 6-miesięcznego okresu przejściowego, dopełnić warunków przystąpienia i zgłosić swoją gotowość do weryfikacji.

Proces Sygnowania do Kodeksu Dobrych Praktyk Reklamy Programmatic objaśnia dokument “Warunki przystąpienia do Kodeksu Dobrych Praktyk Reklamy Programmatic”. 

Czy można zostać sygnatariuszem Kodeksu Dobrych Praktyk Reklamy Programatic, ale nie całości Programu QUALID?

Tak, każda kategoria Programu QUALID działa także osobno. Warunki i procedurę przystąpienia do Kodeksu Dobrych Prakrtyk Reklamy Programmatic znajdziesz TUTAJ.

Czy to jedyny taki program na świecie/w Europie?
Nie. Programy jakościowe funkcjonują już w wielu krajach, aczkolwiek niemal każdy z nich wiąże się z innymi warunkami przystąpienia, obejmuje inne obszary/wyzwania. Przykładem takiego programu może być Gold Standard opracowany przez IAB UK. 
Kto tworzy kolejne wersje programu QUALID?
Do rozwoju Programu QUALID zaangażowane są Grupy Robocze oraz Grupy Zadaniowe IAB Polska. W grupach pracują przedstawiciele wiodących firm, reprezentujących wszystkie strony rynku reklamy cyfrowej, które zrzesza IAB Polska. 
Czy stempel QUALID wygasa?
Nie. Stempel QUALID nadawany jest bez terminu ważności, jednak każda firma dysponująca znakiem, a chcąca uzyskać potwierdzenie zgodności z nową wersją Programu, musi przejść proces weryfikacyjny (w danym obszarze bądź we wszystkich) w celu potwierdzenia zgodności z najnowszą wersją QUALID.

Dodatkowo firma, która przestaje być członkiem IAB Polska, traci prawo do posługiwania się stemplem QUALID. Nie dotyczy to jedynie Kodeksu Dobrych Praktyk Reklamy Programmatic, do którego zapraszamy również firmy niezrzeszone.

Gdzie mogę zamieścić stempel QUALID?
Stempel QUALID może być zamieszczony np. na stronie www, w prezentacjach, ofertach, dokumentach przetargowych, raportach, w komunikacji marketingowej firmy.

Masz pytania ?

Skontaktuj się z nami!

KOORDYNACJA PROGRAMU

Anna Garwolińska
Dyrektor ds. Inicjatyw
i Relacji Członkowskich

E-mail: a.garwolinska@iab.org.pl
M: +48 515 298 577

PROCEDURA PRZYSTĄPIENIA

Maria Wiktoria Piątek
Młodszy specjalista ds. Inicjatyw
i Relacji Członkowskich

Email: m.piatek@iab.org.pl
M: +48 512 679 649