Raport IAB: Zjawisko blokowania reklam

09/19/2016

Badanie IAB Polska – zrealizowane w kwietniu 2016 roku – wykazało, że obecnie już 36% (7,6 mln) użytkowników internetu w Polsce blokuje reklamy online.

Odsetek użytkowników korzystających z adblocków od lat rośnie. Badanie IAB Polska – zrealizowane w kwietniu 2016 roku – wykazało, że obecnie już 36% (7,6 mln) użytkowników internetu w Polsce blokuje reklamy online. W roku 2015 było to 29% (5,9 mln użytkowników), a w 2014 roku 25% (4,9 mln użytkowników).

Najczęstszymi powodami skłaniającymi Polaków do korzystania z adblocków są agresywne kampanie reklamowe (78%), problemy techniczne (wydłużenie czasu ładowania strony – 45%), a także potrzeba ochrony prywatności i wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa (42%).

Raport obala również  mity krążące na temat adblocków. Wbrew obiegowym opiniom, reklamodawcy nie płacą za zablokowane reklamy, a adblocki nie chronią przed wirusami lub próbami wyłudzenia danych. Należy także podkreślić, że twórcy adblocków nie pełnią funkcji społecznej, ponieważ wielu z nich pobiera opłaty za odblokowywanie niektórych formatów reklam.

Ponad 60% użytkowników adblocków w Polsce nie wyklucza możliwości ich wyłączenia w przypadku spełnienia oczekiwań w zakresie ograniczenia lub eliminacji intruzywnych formatów reklamy, złagodzenia lub eliminacji agresywnych strategii reklamowych, ograniczenia lub eliminacji formatów reklamowych wydłużających czas ładowania strony lub utrudniających korzystanie ze strony (szczególnie w przypadku użytkowników mobilnych) oraz poprawy bezpieczeństwa i wzmocnienia ochrony prywatności.

Aż 78% użytkowników adblocków w Polsce dopuszcza różne formy działań reklamowych i marketingowych. 27% stosuje białe listy oraz dopuszcza nienatrętne formaty reklamowe; 33% instaluje dodatkowe przeglądarki bez włączonych adblocków; 38% wyłącza adblocki po komunikacie z prośbą; 50% ustawia wyjątki od reguł blokowania.

Dialog z użytkownikami internetu oraz identyfikowanie ich potrzeb jest istotnym punktem działalności IAB Polska. Podążające z duchem czasu standardy oraz promocja dobrych praktyk stanowią drogowskazy dla wszystkich uczestników rynku reklamy online.

W niniejszym raporcie znajduje się obszerne opracowanie studium problemu w Polsce – skala i źródła stosowania adblocków, potencjał rozwojowy, dobre praktyki w tym zakresie oraz inicjatywy globalne.

Zapraszamy do lektury!

Jeżeli chcesz otrzymywać publikacje IAB Polska jako pierwszy zapisz się do naszej bazy mailingowej

Informacja o przetwarzaniu danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska z siedzibą w Warszawie, ul. Puławska 39/77. Przetwarzamy Twoje dane osobowe w celu wysyłania Ci informacji o nowościach, aktualnych promocjach i ofertach branżowych za pomocą poczty elektronicznej. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia, lub ograniczenia ich przetwarzania, prawo przenoszenia danych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdują się TUTAJ.

Marketing w wyszukiwarkach dla NGO

Marketing w wyszukiwarkach dla NGO

O co zadbać, aby pojawiać się w wynikach wyszukiwania? Gdzie szukać pomysłów i jak pisać treści, aby Google chciało je wyświetlać?