Raport: Kapitał ludzki w Sektorze Komunikacji Marketingowej

11/30/2016

Zatrudnienie w Sektorze Komunikacji Marketingowej (SKM) sukcesywnie wzrasta, a postępująca cyfryzacja będzie powodowała jego dalszy rozwój i stwarzała nowe miejsca pracy. Jednocześnie – wraz ze zmieniającą się rzeczywistością – zmieniają się ramy zawodowe, pojawiają potrzeby na nowe kompetencje oraz powstają nowe zawody. Jednak, aby zapewnić optymalny rozwój sektora, niezbędne jest zaplecze edukacyjne, przed którym stoi […]

Zatrudnienie w Sektorze Komunikacji Marketingowej (SKM) sukcesywnie wzrasta, a postępująca cyfryzacja będzie powodowała jego dalszy rozwój i stwarzała nowe miejsca pracy. Jednocześnie – wraz ze zmieniającą się rzeczywistością – zmieniają się ramy zawodowe, pojawiają potrzeby na nowe kompetencje oraz powstają nowe zawody. Jednak, aby zapewnić optymalny rozwój sektora, niezbędne jest zaplecze edukacyjne, przed którym stoi obecnie wiele wyzwań. Najnowszy raport IAB Polska ukazuje kondycję SKM z perspektywy najcenniejszych zasobów przedsiębiorstwa, jakimi są jego pracownicy.

„Kapitał ludzki” to wywodzące się z ekonomii pojęcie, które – w encyklopedycznym skrócie – oznacza zasób wiedzy, umiejętności, zdrowia i energii witalnej zawarty w każdym człowieku i w społeczeństwie jako całości, określający zdolności do pracy, adaptacji do zmian w otoczeniu oraz możliwości kreacji nowych rozwiązań. W obliczu dynamicznej cyfryzacji, Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska – we współpracy z SKM/SAR oraz ZFPR – zrealizował projekt badawczy, którego celem było skupienie się na kapitale ludzkim z perspektywy informacji, które mogą być przydatne organizacjom w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz w przygotowaniu pracowników do pracy.

Raport z badania skupia się na szeregu branż ściśle związanych z komunikacją marketingową (wydawniczą, telewizyjną, reklamową, PR czy badawczą), które określone są mianem Sektora Komunikacji Marketingowej (SKM). Celem projektu było przedstawienie takich zagadnień jak wielkość i dynamika zmian w zatrudnieniu, profil demograficzny pracowników czy ocena jakości kształcenia akademickiego i wykształcenia pracowników wraz ze wskazaniem braków w wykształceniu i kompetencjach.

Wyniki raportu ujawniają, że okresy spowolnienia gospodarczego odbijają się na liczbie zatrudnionych, jednak w dłuższej perspektywie zatrudnienie w SKM sukcesywnie wzrasta. W roku 2015 pracowało w nim prawie 163 tys. osób. W porównaniu do roku wcześniejszego oznacza to wzrost zatrudnienia o 3%, a od 2008 roku o 11%, co przełożyło się na dodatkowe miejsca pracy dla 16,5 tys. osób. Rok 2016 może dać zatrudnienie dla kolejnych 1,5–3 tys. osób, co oznaczać będzie wzrost zatrudnienia o kolejne 1–2%.

W sektorze dominują osoby z wykształceniem wyższym – w szczególności magisterskim. Znaczna część badanych firm ma jednak trudności z oceną jakości kształcenia i wykształcenia pracowników. Jedynie co piąta firma ocenia dobrze obydwa elementy. Najważniejsze powody niskich ocen związane są z brakami edukacyjnymi dotyczącymi analitycznego i logicznego myślenia oraz nieumiejętnością przekładania teorii na praktykę. Sprowadzają się one finalnie do kluczowego z perspektywy pracodawców braku umiejętności rozwiązywania problemów.

Biorąc pod uwagę, że internet wywiera istotny wpływ na zawody oraz oczekiwane kompetencje, a także uwzględniając fakt, że w najbliższych latach wzrośnie zapotrzebowanie na pracowników
o wysoko rozwiniętych umiejętnościach w zakresie digital, konieczne jest wprowadzenie modelu kształcenia praktycznego. Obecnie brakuje jednolitego i spójnego wewnętrznie modelu kształcenia oraz dostosowania uczelni do zmieniających się metod i form komunikacji związanych z rozwojem nowych mediów i rzeczywistością cyfrową.

Jedną z głównych sił napędzających zmiany i rozwój jest wszechobecna cyfryzacja. To ona stanowi jedną z przyczyn braków w kompetencjach, wiedzy i umiejętnościach wśród osób zatrudnionych w branży komunikacji marketingowej. Dlatego teraz i w najbliższej przyszłości, jeszcze bardziej niż kiedyś, powinniśmy położyć ogromny nacisk na rozwój kompetencji, kreowanie programów szkoleniowych i edukacyjnych oraz korzystanie z systemów certyfikacji potwierdzających wiedzę osób pracujących w branży

Raport jest skierowany do wszystkich zainteresowanych tym sektorem – reprezentujących zarówno biznes (szefów firm i pracowników HR), administrację państwową (w obszarze szkolnictwa, pracy oraz gospodarki), jak i środowiska akademickie oraz szkoleniowe.

Jeżeli chcesz otrzymywać publikacje IAB Polska jako pierwszy zapisz się do naszej bazy mailingowej

Informacja o przetwarzaniu danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska z siedzibą w Warszawie, ul. Puławska 39/77. Przetwarzamy Twoje dane osobowe w celu wysyłania Ci informacji o nowościach, aktualnych promocjach i ofertach branżowych za pomocą poczty elektronicznej. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia, lub ograniczenia ich przetwarzania, prawo przenoszenia danych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdują się TUTAJ.

Marketing w wyszukiwarkach dla NGO

Marketing w wyszukiwarkach dla NGO

O co zadbać, aby pojawiać się w wynikach wyszukiwania? Gdzie szukać pomysłów i jak pisać treści, aby Google chciało je wyświetlać?