IAB Europe AdEx Benchmark 2016: europejski rynek reklamy online nadal z dwucyfrowym wzrostem i wartością ponad 40 mld Euro

05/26/2017

Według badania AdEx Benchmark zrealizowanego na zlecenie IAB Europe reklama online zanotowała w 2016 r. wzrost o 12,2% na rynku europejskim, a jej wartość wyniosła 41,8 mld EUR. W Polsce wartość reklamy online wyniosła 3,6 mld zł (866 mln EUR), notując 14% wzrost. (europejska edycja badania nie uwzględnia wydatków na e-mail marketing, więc wartość polskiego […]

Według badania AdEx Benchmark zrealizowanego na zlecenie IAB Europe reklama online zanotowała w 2016 r. wzrost o 12,2% na rynku europejskim, a jej wartość wyniosła 41,8 mld EUR. W Polsce wartość reklamy online wyniosła 3,6 mld zł (866 mln EUR), notując 14% wzrost. (europejska edycja badania nie uwzględnia wydatków na e-mail marketing, więc wartość polskiego rynku w tym zestawieniu różni się nieznacznie opublikowanej przez IAB Polska 5 maja br.).

Analiza porównawcza AdEx Benchmark pokazuje wzrost reklamy online we wszystkich 27 krajach biorących udział w badaniu, przy czym w 20 krajach po raz trzeci osiągnął on wartość dwucyfrową. W trzech z nich wzrost wydatków na reklamę przekroczył 30%: w Rumunii – 36.9%, na Słowenii – 32.2%, w Irlandii – 31.4%. Najwyższą wartość reklama online miała w krajach:

  1. Wielka Brytania – 14.2 mld EUR
  2. Niemcy – 5.9 mld EUR
  3. Francja – 4.2 mld EUR
  4. Rosja – 2.6 mld EUR
  5. Włochy -2.3 mld EUR

Europejski rynek reklamy internetowej jest już nie tylko pełnoprawnym kanałem komunikacji, ale staje się kanałem wiodącym. Polska wypada na tym tle bardzo korzystnie i nadal widać ogromny potencjał wzrostu. Na tak dużym i dynamicznie rosnącym rynku coraz większego znaczenia nabiera budowa transparentnego ekosystemu reklamowego

– komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

W 2016 roku display (reklama graficzna) po raz kolejny wyprzedził pozostałe kategorie pod względem tempa rozwojowego – jego dynamika wzrostu wyniosła 13,8%, a wartość prawie 16 mld EUR. W Polsce dynamika tego formatu to 18%, a jego udział w torcie reklamowym online przekroczył 50%.

Siłą napędową wzrostu rynku reklamowego online była w 2016 roku reklama mobilna z dynamiką ponad 50% (w Polsce 64%), przy czym w niektórych krajach przekroczyła ona 100%. Wartość reklamy display na urządzeniach mobilnych osiągnęła 5,4 mld EUR i stale rośnie. Zwiększył się także jej udział w całym rynku reklamy display i wynosi 33,3%, przy czym dynamika wzrostu osiągnęła w 2016 roku 53,3%.

Marketing w wyszukiwarkach (SEM) pozostaje w dalszym ciągu na arenie europejskiej największą kategorią reklamy online pod względem przychodów o dynamice 12,9% oraz wartości rynku 19,1 mld EUR. W Polsce – podobnie jak w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej – SEM znajduje się na drugim miejscu formatów reklamowych. Jego dynamika nad Wisłą wyniosła 9%.

W 2016 r. kraje Europy Centralnej i Wschodniej bardziej niż kiedykolwiek przyczyniły się do wzrostu branży w Europie. Osiem krajów w regionie odnotowało wzrost powyżej 15%. Polska, Czechy i Turcja należą do liderów reklamy mobilnej i wideo. Równocześnie dojrzałe rynki Europy Zachodniej są w dobrej kondycji – Wielka Brytania i główne rynki nordyckie przewyższają średnią europejską mimo i tak  wysokiego poziomu wydatków na reklamę online w przeliczeniu na jednego mieszkańca

 – powiedział Qingzhen Chen, starszy analityk, IHS Markit.

Szczegółowe informacje dostępne w raporcie z badania.

Plik dostępny: https://www.iabeurope.eu/research-thought-leadership/programmatic/adex-benchmark-2016-study/

Informacje na temat analizy AdEx Benchmark

Analiza porównawcza AdEx Benchmark przeprowadzana przez IAB Europe dzieli rynek reklamy online na trzy kategorie: reklama graficzna (Display), wyszukiwanie (Search) oraz ogłoszenia i katalogi (Classifieds and Directories). U podłoża wzrostu tych formatów reklamy online leży zmiana preferencji użytkowników co do urządzeń, z których korzystają, oraz zmieniające się wzorce konsumpcji.

Dane zostały opracowane przez IAB Europe na podstawie informacji przekazanych przez krajowe oddziały IAB w Europie. Dane są następnie przetwarzane i poddawane analizie przez IHS Markit. Raport zawiera informacje za 2016 r. o wielkości i wartości rynku dla następujących krajów: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Słowenia, Rumunia, Rosja, Hiszpania, Słowacja, Serbia, Turcja, Szwecja, Szwajcaria i Wielka Brytania. Dane uwzględniają rok kalendarzowy 2016 od stycznia do grudnia. Pierwsza analiza AdEx Benchmark została opracowana w roku kalendarzowym 2006, a aktualny raport jest jedenastym z kolei. Display uwzględnia banery na komputerach PC i urządzeniach mobilnych, rich media i formaty wideo.

 

Jeżeli chcesz otrzymywać publikacje IAB Polska jako pierwszy zapisz się do naszej bazy mailingowej

Informacja o przetwarzaniu danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska z siedzibą w Warszawie, ul. Puławska 39/77. Przetwarzamy Twoje dane osobowe w celu wysyłania Ci informacji o nowościach, aktualnych promocjach i ofertach branżowych za pomocą poczty elektronicznej. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia, lub ograniczenia ich przetwarzania, prawo przenoszenia danych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdują się TUTAJ.

TAGI : 2017 | adex

Czytaj także

Marketing w wyszukiwarkach dla NGO

Marketing w wyszukiwarkach dla NGO

O co zadbać, aby pojawiać się w wynikach wyszukiwania? Gdzie szukać pomysłów i jak pisać treści, aby Google chciało je wyświetlać?