VIEWABILITY: PERSPEKTYWA AGENCJI – komentuje Maciej Kiełczewski

06.12.2017

W czerwcu 2017  Grupa Zadaniowa Viewability IAB Polska złożona z przedstawicieli firm członkowskich opublikowała STANDARD VIEWABILITY W KAMPANIACH REKLAMOWYCH ONLINE.  Maciej Kiełczewski z Mindshare komentuje wprowadzenie Standardu i kwestię viewability w Polsce.

Maciej Kiełczewski, Senior Executive, Client Leadership, Mindshare:

Jako agencja z radością obserwujemy rosnącą świadomość znaczenia pomiaru widoczności reklamy przez wszystkich uczestników rynku online. Wspólna inicjatywa reklamodawców, agencji i wydawców pomoże przywrócić wiarę tych pierwszych w siłę i skuteczność działań reklamowych prowadzonych w ramach kampanii digital.

Niemniej, z naszej perspektywy standard IAB to dopiero początek wspólnej pracy, którą muszą wykonać wydawcy, agencje czy dostawcy technologii, aby zapewnić klientom reklamę nie tylko emitowaną, ale widoczną, a nieintruzywną dla odbiorcy. Dostrzegając znaczenie tego wskaźnika agencje prowadzą szereg działań mających na celu dalszą optymalizację prowadzonych działań pod kątem viewability – zaczynając od niezależnego pomiaru widoczności kampanii, kończąc na edukacji klientów. Informacje dotyczące niskiej widoczności reklam, problemów z botami czy brand-safety zaburzyły wiarę klientów w wiarygodność reklamy digitalowej. Dziś wiemy, że kupowana przez nas powierzchnia reklamowa musi być dokładnie ewaluowana na poziomie każdorazowego zakupu, a w modelu programatycznym znaczenie muszą zyskiwać Trusted Marketplace skupiające tylko zbadane i pewne inventory. Dla agencji coraz ważniejsza staje się optymalizacja pod wskaźnik vCPM, a w przyszłości wręcz rozliczanie po vCPM. Na innych rynkach zauważyliśmy znaczący wzrost poziomu viewability odkąd mierzymy i optymalizujemy powierzchnie i formaty pod ten wskaźnik. Wszystko po to zapewnić klientom to, czego zawsze oczekiwali – reklamy emitowanej w bezpiecznym otoczeniu, która może być zobaczona przez konsumenta. Po stronie klienta zainteresowanie tym tematem początkowo przejawiały szczególnie duże, globalne marki. jednak dziś temat jest też istotny dla mniejszych marketerów.

W szczególności dotyczy to kampanii świadomościowych i wizerunkowych, których celem jest budowanie zasięgu oraz określonej częstotliwości w danej grupie docelowej bądź konkretna interakcja z przekazem reklamowym. Zarówno przez agencje, jak i klientów  oceniane są już teraz pod kątem widocznych, a nie jedynie wyemitowanych odsłon. Rosnące viewability pomoże reklamie online stać się wiodącym elementem komunikacji i umożliwi pokazanie jej skuteczności nie tylko w wymiarze ilości klików czy konwersji, ale również możliwości przekazywania komunikatu reklamowego.

Pobierz Standard Viewability w  kampaniach reklamowych online

Zobacz też zapis transmisji z #21 IAB ExpertPanelu, poświęconego tematyce viewability: