Raport Zjawisko Blokowania Reklam: PRZYSZŁOŚĆ AD BLOCKÓW

16.12.2018

mateusz

 

 

MATEUSZ DRZEWOSOWSKI
Dyrektor Pionu Produktu Reklamowego
Interia


zjawiskBiorąc pod uwagę stale zwiększającą się penetrację adblocków na wszystkich istotnych rynkach na świecie – zarówno wśród użytkowników komputerów, jak i urządzeń mobilnych – a także kolejne sądowe porażki wydawców w procesach przeciwko producentom adblocków, media internetowe coraz poważniej powinny zacząć rozważać scenariusz, w którym za jakiś czas, być może niedługi, prawie wszyscy ich użytkownicy będą korzystać z jakiejś formy oprogramowania tego typu.

Byłaby to fatalna wiadomość zarówno dla wydawców, jak i użytkowników, ponieważ obecnie użytkownicy bez adblocków są jeszcze w stanie „sfinansować” treści, za które nie płacą adblockowicze, natomiast kiedy ich zabraknie, będzie to miało w oczywisty sposób fatalny wpływ na jakość treści w mediach, jak i ich niezależność. Zakładając że media internetowe w kształcie zbliżonym do dzisiejszego w ogóle przetrwają.

W tym roku będzie można przekonać się empirycznie o prawdziwości tezy, że popularność adblocków to wina wydawców i ich intruzywnych reklam, przeszkadzających w konsumpcji treści. W roku 2018 miała miejsce rewolucja na rynku – ze względu na wprowadzenie w wyszukiwarce Google Chrome natywnej wtyczki blokującej reklamy – większość dużych wydawców zdecydowała się usunąć z oferty reklamy na warstwach oraz spoty odtwarzane automatycznie z dźwiękiem z domen, w których audyt wykrył „zakazane” rodzaje reklam. Oznacza to, że internet został właściwie całkowicie wyczyszczony z formatów reklamowych, które użytkownicy wskazywali jako najbardziej uciążliwe. Jeśli zatem to właśnie te formaty były przyczyną popularności adblocków, przynajmniej część ich użytkowników powinna przestać z nich korzystać – nie są już im do niczego potrzebne.

192Jeśli jednak nie zaobserwujemy spadku liczby adblocków, jako wydawcy będziemy wiedzieć, że to niekoniecznie intruzywne formaty były przyczyną, a głównym powodem był np. fakt, że spośród wszystkich mediów to internet jest tym, w którym wyłączenie reklam wymaga najmniejszego zaangażowania – wystarczy dwoma kliknięciami myszki zainstalować plugin w przeglądarce. Po co więc płacić (czy to gotówką, czy oglądając reklamy), jeśli można mieć dostęp do treści za darmo?


 Pobierz raport ZJAWISKO BLOKOWANIA REKLAM