Raport Zjawisko Blokowania Reklam: DZIAŁANIA BRANŻOWE

10.12.2018

pani

 

 

MAŁGORZATA POGORZELSKA
Product Communications Manager
Wirtualna Polska Media S.A.


My Polacy jesteśmy jednym z najbardziej aktywnych społeczeństw w adblockingu, czyli świadomie lub nieświadomie blokujemy przekazy reklamowe na stronach www. Ograniczenie tego zjawiska z punktu widzenia wydawców i reklamodawców jest dzisiaj kluczowym działaniem komunikacyjnym. Z badania IAB Polska dowiadujemy się, że niektóre z podjętych do tej pory inicjatyw nie przynoszą zamierzonego efektu czyli odinstalowania wtyczki adblockowej, ani też dodania serwisu do tzw. whitelisty. Przykładowo, proszenie o wyłączenie oprogramowania poprzez powszechnie stosowane przez wydawców plansze antyadblockowe przed redakcyjnymi materiałami wideo może przynosić efekt odwrotny czyli ucieczkę ze strony z playerem.

Czytaj _ (1)Na szczęście wzrasta odsetek osób, które nie są jeszcze zdecydowane, by zainstalować adblocka, rośnie świadomość internautów w tym zakresie i jednocześnie tempo przyrostu adblockowców zwolniło. Można zatem przypuszczać, że nieszkodliwą formą komunikacji jest kontynuacja edukacji internautów na temat roli reklamy w internecie. Wydaje się, że dotychczasowa strategia komunikacji społecznej IAB przyjęta na 2017 rok – w ramach której wydawcy i usługodawcy online kierowali przekaz do dwóch grup odbiorców – może nadal pozytywnie wpływać na spowolnianie tempa wzrostu adblocków w Polsce:

• Użytkownikom adblocka zwracano uwagę na to, że to środki uzyskiwane z reklam służą do finansowania wartościowych treści, utrzymują serwisy oraz uzmysławiano, że serwis i usługi są bezpłatne dzięki reklamie.

• Z kolei pozostałym użytkownikom dziękowano za to, że oglądają reklamy, ponieważ one umożliwiają tworzenie treści redakcyjnych. Uświadamiano ich, że dzięki nim powstają i będą powstawać kolejne dobre materiały do czytania i oglądania.

Rekomendacją dla przyszłych działań komunikacyjnych jest postawienie na branded content (artykuły, infografiki, posty w social media, wykorzystanie influencerów), dzięki którym będziemy jako branża mogli opowiadać historię o dobrej reklamie, która finansuje treści i usługi online. Dzięki emocjom, które te historie wzbudzą przynajmniej zasiejemy ziarno niepewności wśród niezdecydowanych czy instalacja oprogramowania adblockowego jest słuszna, etyczna, moralnie poprawna. Ważne jest też, aby zintensyfikować nasze wspólne działania. Zwiększy się wtedy prawdopodobieństwo zbudowania świadomości internautów, że dzięki reklamie możliwy jest darmowy dostęp do treści. Że nie warto „adblockować”.


 Pobierz raport ZJAWISKO BLOKOWANIA REKLAM