Raport Zjawisko Blokowania Reklam: AD BLOCKING AD 2018

03.12.2018

wojceich

 

 

WOJCIECH WOJCIECHOWSKI
Iventory Optimizing Manager
Media Impact Polska


Z badań IAB Polska jasno wynika, że wykorzystanie adblocka w Polsce w dalszym ciągu rośnie. Polscy użytkownicy są stale edukowani przez firmy specjalizujące się w tworzeniu wtyczek, ale także przez media czy dostawców przeglądarek i ma to istotny wpływ na rozwój tego zjawiska w naszym kraju. Choć martwi wzrost liczby użytkowników blokujących reklamy, to spadek dynamiki w ich przyroście powinien cieszyć wszystkich uczestników rynku internetowego.

adss

Niepokoi natomiast informacja, że wśród osób nie posiadających takiego oprogramowania na swoich urządzeniach spadł odsetek tych, którzy nie zamierzają go instalować. Nastąpił też wzrost liczby osób niezdecydowanych, które mogą zasilić szeregi blokujących reklamy. To, jaką decyzję podejmą, w dużej mierze zależy od tego, co zrobi cały rynek reklamowy. Jeżeli wydawcy, agencje oraz reklamodawcy zaczną tworzyć takie reklamy, które nie będą przeszkadzały użytkownikowi podczas przeglądania treści, to i on „odwdzięczy się” nie blokując reklam.

Nie wróżyłbym również końca komunikacji z użytkownikami blokującymi reklamy w postaci plansz. Co prawda wzrósł odsetek rezygnujących z oglądania strony po otrzymaniu komunikatu z prośbą o wyłączenie adblocka, jednak trzeba wziąć pod uwagę, że w 2016 roku liczba serwisów stosujących tego typu rozwiązanie była zdecydowanie mniejsza niż w roku 2017, a – co za tym idzie – użytkownicy ci nie mieli tylu okazji, żeby się z nimi spotykać co obecnie. Nie wróżyłbym również końca komunikacji z użytkownikami blokującymi reklamy w postaci plansz. Co prawda wzrósł odsetek rezygnujących z oglądania strony po otrzymaniu komunikatu z prośbą o wyłączenie adblocka, jednak trzeba wziąć pod uwagę, że w 2016 roku liczba serwisów stosujących tego typu rozwiązanie była zdecydowanie mniejsza niż w roku 2017, a – co za tym idzie – użytkownicy ci nie mieli tylu okazji, żeby się z nimi spotykać co obecnie.

14procDodatkowo, warto zauważyć, że w 2018 roku diametralnie zmieniła się sytuacja na rynku reklamy internetowej. Z oferty większości wydawców zniknęły najbardziej intruzywne formaty reklamowe jak np. różnego rodzaju formaty pop up czy też reklamy pełnoekranowe. Statystyczny użytkownik adblocka nie dostrzega tej zmiany i wydaje się, że użycie tego typu plansz do zakomunikowania wyłączenia intruzywnych formatów w serwisie może przynieść pozytywne efekty, które będą widoczne w kolejnej fali badania.


 Pobierz raport ZJAWISKO BLOKOWANIA REKLAM