Raport Mobile 2018: ROZWÓJ RYNKU

06.11.2018

 

AGNIESZKA MACIASZEK
Dyrektor Zarządzający
Interia Content Studio


 

Wyniki badań – zarówno w Polsce, jak i zagranicą – pokazują, że to, co jeszcze kilka lat temu powoli docierało do nielicznych odbiorców jako nowinka technologiczna, dziś spowszedniało i jest traktowane jako standard. W 2018 roku penetracja smartfonów wśród internautów powyżej 15 roku życia powinna przekroczyć 90%, choć dla dużej grupy nadal „phone” jest ważniejsze niż „smart”. Wyraźnie widać jednak, że użytkownicy coraz częściej i chętniej używają swoich urządzeń także do innych działań.

Czołowe miejsca zajmują mapy i nawigacja, co nie zaskakuje, gdyż w ostatnich latach w tym obszarze nastąpiło sporo dynamicznych zmian. Od 2015 roku – gdy aplikacja Google Maps została udostępniona także w trybie offline, a producenci zaczęli integrować z najnowszymi modelami samochodów systemy Apple CarPlay czy Android Auto (pozwalające na dużo więcej niż natywne rozwiązania stosowane wcześniej) – obserwujemy ciągły rozwój w tych obszarach.

Dynamicznie postępuje także rozwój smart-video i tu – podobnie jak w urządzeniach desktopowych – prym wiodą treści rozrywkowe oraz informacje bieżące, co oznacza, że użytkownicy przenoszą swoje przyzwyczajenia z dużych na mniejsze ekrany, zwłaszcza w sytuacjach mobilnych typu podróż.

IAB Polska Mobile, internauci 15+, użytkownicy smartfonów

Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że operatorzy coraz częściej umożliwiają korzystanie z usług aplikacji do streamingu wideo czy muzyki bez pomniejszania dostępnego w abonamencie transferu danych, co wcześniej stanowiło istotną barierę przy wyborze tego typu treści.

Warto także zwrócić uwagę, że w ciągu ostatnich trzech lat o 17 p.p. wzrósł odsetek osób korzystających na smartfonach z usług finansowych, obecnie wynosi już 59%. Klienci przywykli do obsługi kont bankowych i przelewów on-line, korzystanie z aplikacji na smartfonie jest więc naturalnym, dość szybko postępującym procesem. Dodatkowo, wprowadzony nieco ponad 3 lata temu system płatności mobilnych BLIK oraz niedawno udostępniony w Polsce ApplePay, popularyzują płatność za pomocą telefonu, zwłaszcza wśród osób do 35 roku życia.


POBIERZ RAPORT MOBILE