Raport Mobile 2018: PERSPEKTYWA WYDAWCY

22.11.2018

 

GRZEGORZ KRAWCZYK
Kierownik ds. rozwoju
produktu segmentu Onet
Ringier Axel Springer Polska


per 47000Choć penetracja urządzeń mobilnych osiągnęła niemal maksimum, rola mobile u największych wydawców w Polsce nie odzwierciedla tego potencjału. Przyczyną takiego stanu rzeczy są oczekiwania klientów, a także struktura przychodów wydawców, w której najważniejszą częścią jest wciąż kanał desktop (czyli komputery stacjonarne). Mimo to cieszyć może – szczególnie w kontekście rozwoju mobile – świadomość technologiczna wydawców i inwestycje w ten obszar.

O ile kilkanaście miesięcy temu kluczowe inicjatywy mobilne skupiały się głównie wokół tworzenia aplikacji natywnych, dziś widać rozwój nie tylko tego kanału, ale również webowych aplikacji progresywnych (PWA), które wcześniej wykorzystywano przede wszystkim w branży e-commerce. Rosnąca rola PWA wpisuje się też w trend kooperacji z platformami oferowanymi przez hegemonów diagramrynku, czyli Google i Facebooka. Dlatego też kolejne miesiące przyniosą rozwój biznesów mediowych we współpracy z tymi potentatami i inwestycje w PWA, FIA (Facebook Instant Articles), a szczególnie w AMP (Accelerated Mobile Pages), które na Zachodzie już teraz stanowią kluczową rolę.

W innych obszarach szczególnie ciekawie wygląda branża bankowa, której decyzje chyba najlepiej wpisały  się w oczekiwania użytkowników. Efektem ostatnich decyzji i inwestycji w tym obszarze jest ogromny wzrost użytkowników korzystających z bankowych funkcjonalności mobilnych i ich stopniowy rozwój. Kolejnym punktem pozytywnie wpływającym na tę branżę jest wejście na polski rynek Google i Apple, oferujących metody szybkich płatności. W dłuższej perspektywie to wydarzenie może jeszcze bardziej zwiększyć poziom korzystania z bankowości internetowej, a także realizowania zakupów online.


 

POBIERZ RAPORT MOBILE 2018