Raport Internet 2017/2018: E-MAIL MARKETING

25.07.2018

Raporcie Strategicznym INTERNET 2017/2018 czytamy, że:

•  Ponad 35% maili marketingowych otwieranych jest na smartfonach.
•  Gmail zaczyna wspierać technologię AMP.
•  RODO może mieć duży wpływ na rynek e-mail marketingu.


Pawel Sala Autor: Paweł Sala, CEO & co-founder, FreshMail


Rynek e-mail marketingu

Wyniki badań IAB Polska/PwC AdEx pokazują, że w 2017 roku rynek e-mail marketingu odnotował znaczący spadek wydatków sięgający 14% rok do roku. Główną tego przyczyną był spadek wysyłek prowadzonych do baz zewnętrznych oraz jednoczesne skupienie się marketerów na dużo tańszej wersji e-mail marketingu, czyli budowaniu własnych list adresowych, które przynoszą dużo większy wskaźnik ROI. E-mail marketing prowadzony do baz własnych nadal utrzymuje pozycję najbardziej efektywnego narzędzia dotarcia do użytkownika.

Zgodnie z raportem „Email Marketing Industry Census” (Econsultancy 2017) 73% respondentów wskazuje go jako dobre lub wyśmienite narzędzie dostarczające wysoki ROI.

Podsumowanie 2017 roku

Rok 2017 można uznać za czas stabilnego rozwoju. Marketerzy – zarówno na rynku polskim (raport „Email Marketing w liczbach”, FreshMail), jak i międzynarodowym („Email Marketing Industry Census”) – sukcesywnie ulepszają swoje główne taktyki e- -mail marketingowe bazujące na wykorzystaniu podstawowej segmentacji, optymalizacji kreacji maili pod urządzenia mobilne oraz dbaniu o bazy danych.

W ubiegłorocznym „Raporcie Strategicznym” przygotowywanym przez IAB Polska wspomniano o zmianach w zakresie zabezpieczeń antyspamowych wprowadzonych przez głównych dostawców pocztowych. Ich skutki widoczne są w raporcie firmy doradczej ReurnPath, z którego jasno wynika, że w ostatnim roku dużo trudniej było dostarczyć wiadomości do skrzynek odbiorców. W bardzo wielu przypadkach spowodowane jest to brakiem stosowania odpowiedniej segmentacji. Z kolei raport „Email Marketing w liczbach” pokazuje, że marketerzy intensyfikują swoją aktywność kampanijną pod koniec każdego kwartału. Podyktowane jest to w znacznej mierze koniecznością zrealizowania celów sprzedażowych i marketingowych, a e- -mail marketing daje rękojmię sukcesu w tym zakresie.

Oczekiwania na rok 2018

Rok 2018 to czas wielu zmian w e-mail marketingu. Wejście w życie RODO może znacząco wpłynąć także na rynek e-mail marketingu, eliminując z niego nieuczciwych graczy, którzy realizowali wysyłki zewnętrzne mailingów do nieautoryzowanych baz adresowych. Poza tym główni dostawcy skrzynek pocztowych na rynkach międzynarodowych (Gmail, Outllok, Yahoo) planują wprowadzenie znaczących zmian w zakresie funkcjonowania ich filtrów antyspamowych.

WYPOWIEDŹ EKSPERTA

ekspert-04-sh

W ciągu ostatnich 6 lat wysyłane przeze mnie e-maile były trzecim co do wielkości źródłem wejść na mojego bloga (11%) – po wyszukiwarce Google (52%) i bezpośrednim wejściu na stronę (18%). Co ciekawe, wszystkie media społecznościowe razem wzięte (10%) spowodowały mniej wizyt niż wysyłany przeze mnie newsletter. Ponadto, dzięki rozwiązaniom marketing automation, już 35% moich subskrybentów kupiło przynajmniej jeden z moich produktów.

Testy tych rozwiązań były prowadzone już w ubiegłych latach, jednak to w tym roku zmienią się algorytmy antyspamowe. Z punktu widzenia marketera jeszcze ważniejsze stanie się dbanie o odpowiednie segmentowanie baz danych i wysyłanie wiadomości tylko do tych odbiorców, którzy sobie tego życzą i którzy odpowiednio angażują się w komunikację e-mail marketingową.

Równie znaczącą zmianą jest zapowiedziane w lutym 2018 roku przez Google wsparcie dla technologii AMP w newsletterach dostarczanych na skrzynki Gmail. Można zatem przewidywać, że inni dostawcy pocztowi również zaczną wspierać tę technologię. Dzięki temu marketerzy będą w stanie tak konstruować swoje maile, aby odbiorca mógł dokonać konwersji lub co najmniej zapoznać się z większą liczbą szczegółów danej oferty, nie wychodząc poza swojego klienta pocztowego. Technologia AMP umożliwi też stworzenie w pełni interaktywnego maila, który bardziej będzie przypominać stronę internetową niż tradycyjny mailing reklamowy. Co więcej, marketerzy będą mogli dynamicznie zmieniać treść maila już po jego wysłaniu – do tej pory możliwa była tylko podmiana obrazków w mailach odbiorców, którzy jeszcze go nie otworzyli. Podsumowując, dla marketerów, którzy chcą dobrze wykorzystywać e-mail marketing, ten rok będzie czasem bardzo intensywnej pracy.


 

Artykuł pochodzi z RAPORTU STRATEGICZNEGO Internet 2017/2018

POBIERZ RAPORT