KOMPLEKSOWOŚĆ VIEWABILITY: komentuje Rafał Kaniecki

29.11.2017

W czerwcu 2017  Grupa Zadaniowa Viewability IAB Polska złożona z przedstawicieli firm członkowskich opublikowała STANDARD VIEWABILITY W KAMPANIACH REKLAMOWYCH ONLINE.  Rafał Kaniecki komentuje wprowadzenie Standardu i kwestię viewability w Polsce.

Rafał Kaniecki, Agency Partner, CEE, Facebook:

Wskaźnik viewability został stworzony jako odpowiedź na problem reklam, które zostały wprawdzie załadowane, ale nigdy nie pojawiły się przed oczami odbiorców. W Facebooku uważamy, że do osiągnięcia maksymalnej efektywności kampanii marketingowej potrzeba regularnej analizy jej przebiegu, a to z kolei nie może się udać bez takich wskaźników jak viewability. Dlatego bardzo ściśle współpracujemy z partnerami dostarczającymi na rynek narzędzia pomiarowe takie jak Moat, Integral Ad Science (IAS) czy Double Verify, a także organizacjami branżowymi jak MRC czy w Polsce IAB. Tylko wspólna praca branży reklamowej pozwoli na stworzenie standardów, które będą dla marketerów realną pomocą w realizacji przyjętych celów biznesowych.

Dużym wyzwaniem, które powraca w trakcie tych prac jest znaczne zróżnicowanie poszczególnych kanałów – standard stworzony z myślą o reklamach statycznych wyświetlanych na komputerach nie zawsze sprawdza się w przypadku reklam wideo na mobile’u. Treści na smartfonach są przeglądane o 41% szybciej niż na ekranach komputerów, a na tempo wpływa także wiek odbiorców – starsze pokolenia konsumują treści wolniej niż młodsze. Inne badania pokazują z kolei, że w przypadku ekranu Aktualności przeglądanego w aplikacji na smartfonie wystarczy 0,25 sekundy kontaktu z treścią by została zapamiętana. Do tego dochodzi fizyczna różnica w rozmiarze ekranów – im większy, tym dłuższy czas ekspozycji poszczególnych elementów.

Nasza branża zmienia się bardzo dynamicznie. W ślad za stale ewoluującymi formatami reklam, trendami i zachowaniami konsumentów muszą podążać adekwatne narzędzia i metody pomiarowe dlatego tak ważny jest branżowy dialog w tej sprawie i ciągła edukacja rynku.

Pobierz Standard Viewability w  kampaniach reklamowych online

Zobacz też zapis transmisji z #21 IAB ExpertPanelu, poświęconego tematyce viewability: