o adblockach

05/30/2016
Informacje o adblockach i pytania wymagające odpowiedzi

Adblock – rozszerzenia dla przeglądarek WWW desktop i mobile, które umożliwiają blokowanie wyświetlania reklam. Ich działanie polega na filtrowaniu treści reklamowych w postaci plików graficznych, animacji czy wyskakujących okien z wyświetlanych stron internetowych.

Na podstawie przeprowadzonego przez IAB Polska badania przygotowaliśmy studium zjawiska adblockingu w Polsce . Zapraszamy do zapoznania się z dokumentem.

Jakie są główne powody instalowania adblocków?

  • inwazyjność reklam
  • obciążenie przeglądarki i komputera emisją reklamową
  • niewiedza technologiczna użytkowników

Które reklamy przyczyniają się do instalacji adblocków?

  • inwazyjne, przesłaniające content, np. reklama layerowa
  • wymagające interakcji i wysiłku, aby się ich „pozbyć”
  • nachalne, wyłudzające informacje i pieniądze
  • reklama na serwisach pirackich niezgodna ze standardami

Co może skłonić użytkownika do odinstalowania adblocka?

  • zmiana standardów reklamowych, uporządkowane, nieprzeładowane siatki reklamowe
  • rozsądna edukacja i merytoryczne przedstawienie racji
  • reklama dopasowana do treści strony
  • blokowanie contentu
  • kontrola emisji z kodów zewnętrznych

Czy mając adblocka użytkownik korzysta z whitelist?

Tak, większość dostępnych rozwiązań adblockowych umożliwia użytkownikowi dodanie danej strony lub grupy stron do wykluczenia blokowania – czyli whitelistowania.

Co tracimy przez adblock? (wydawca, reklamodawca)

Reklama jest siłą napędową rynku online. Dzięki niej twórcy treści finansują content, udostępniają efekty swojej pracy użytkownikom online bez dodatkowych opłat. Niemożność wyświetlania reklam użytkownikom adblocków spowoduje liczne ograniczenia w ekosystemie reklamowym. Wydawcy będą musieli zmodyfikować model biznesowy, a reklamodawcom skurczy się potencjał e-konsumentów, do których najlepszym medium dotarcia jest digital, którzy często są niedostępni w innych mediach.

Jakie korzyści z instalowania adblocków mają ich twórcy?

Model biznesowy firm produkujących adblocki opiera się na oferowaniu ominięcia blokowania reklam w zamian za wynagrodzenie od wydawców oraz reklamodawców, którzy chcą aby ich reklamy nie były blokowane. Niektórzy producenci rozwiązań adblokowych oferują również własne reklamy w miejsce usuniętych prawidłowych, zablokowanych.

Jakie standardy tworzenia kreacji musimy przyjąć?

Ogólne założenie tworzenia kreacji dla kampanii online powinno opierać się na dobrych praktykach nie naruszających prawa internautów do komfortowego korzystania z dostępu do treści i usług online. IAB Polska zidentyfikowało kluczowe formaty i złe praktyki sprzyjające zjawisku adblockingu w Polsce, których wg IAB należy unikać. Są to:

  • Zasłanianie treści internetowych przez reklamę bez interakcji użytkownika
  • Uruchamianie i odtwarzanie reklam wideo w streamie treści redakcyjnych automatycznie z włączonym dźwiękiem mimo braku widocznego playera wideo
  • Różnego rodzaju reklamy display niezgodne z przyjętymi standardami IAB Polska, np. przezroczyste warstwy klikalne nachodzące na treści, brak przycisku zamykania dla reklam layerowych, przycisk zamykania wyświetlany niezgodnie z panującymi zasadami, czy dźwięk uruchamiany automatycznie
  • Niepoprawnie zaplanowane kampanie retargetingowe, np. z dużą częstotliwością wyświetlania reklam retargetowanych lub wyświetlające reklamy produktów mimo zakupienia danego towaru czy usługi
  • Przekraczanie wagi kreacji reklamowych skutkujące wydłużeniem czasu ładowania strony i spadkiem komfortu korzystania z serwisu

Czytaj także

kampania edukacyjna

kampania edukacyjna

Kampania edukacyjna członków IAB Polska dotycząca dostępności treści w Internecie