Oglądaj legalne

Celem akcji „Oglądaj legalne” jest promocja legalnej dystrybucji treści wideo w internecie i pomoc internautom w identyfikacji bezpiecznych i licencjonowanych serwisów udostępniających m.in. filmy czy programy telewizyjne. Poziom świadomości internautów na temat zgodnych z prawem metod korzystania z treści wideo online jest zatrważająco niski. Z badania przeprowadzonego przez OPI oraz IAB Polska wynika, że 2,4 mln internautów płaci za treści wideo dystrybuowane bez licencji myśląc, że korzystają z legalnego źródła.

Akcja „Oglądaj legalne” polega na przyznawaniu znaku jakości serwisom dystrybuującym treści wideo oraz działaniach edukacyjnych skierowanych do internautów i branży reklamy internetowej. Serwisy wnioskujące o przyznanie znaku weryfikowane są m.in. przez dystrybutorów filmowych sprawdzających, czy dane podmioty nie naruszają ich praw autorskich. Wśród zatwierdzonych serwisów są już: cineman.pl, Interia.tv, ipla, Iplex.pl, Kinoplex.pl, vod.onet.pl, wp.tv. Współpracują przy akcji, poza wymienionymi serwisami także: Canal+, Dom Mediowy Net S.A., Weltbild Polska, Atmedia, IDM.net, ISTV Media Sp. z o.o, Fabryka e-biznesu, MediaCom, Monolith, Viacom, Gutek.

Na stronie http://ogladaj-legalne.pl/ można zapoznać się z informacjami na temat skali zjawiska legalnej dystrybucji wideo w polskim internecie, sprawdzić, które podmioty uczestniczą w akcji oraz zapoznać się z informacjami na temat samej inicjatywy. W serwisie publikowane będą także analizy i raporty z badań z zakresu świadomości internautów na temat legalnej dystrybucji wideo online. Z pierwszych badań przeprowadzonych przez OPI oraz IAB wynika, że aż 44% internautów skorzystało kiedykolwiek z płatnych treści wideo, jednak aż 77% z nich korzysta z serwisów nieposiadających praw do dystrybucji. Przeważnie nie mając nawet świadomości, że serwisy, na których dokonują płatności nie posiadają praw do dystrybucji oferowanych treści. Pełen raport z badania zostanie wkrótce opublikowany na stronie internetowej akcji.

Ponad połowa internautów uważa, że potrafi identyfikować serwisy, które dystrybuują w legalny sposób treści wideo, lecz okazuje się, że jest inaczej. Jako jedną z głównym metod weryfikacji legalności serwisu przyjmują fakt, że pobiera on opłaty za dostęp do materiałów. Tę nieświadomość wykorzystują podmioty, które dystrybuują niezgodnie z prawem treści audiowizualne w internecie czerpiąc z tego korzyści

Paradoksalnie internauci uważają, że najlepszą zachętą do korzystania tylko z legalnej oferty wideo online byłaby bogata baza filmów, jednak jak się okazuje tylko 8% internautów ma trafną intuicję, jaka jest skala legalnej oferty wideo w polskim internecie, połowa nie była w stanie tego ocenić, a 32% badanych myśli, że filmów dostępnych w internecie legalnie jest znacznie mniej niż w rzeczywistości. Zatem większość internautów nie jest świadoma, że istnieje legalna alternatywa wobec piractwa. W ramach akcji IAB monitoruje skalę legalnej oferty wideo, która w chwili obecnej obejmuje ponad 140 000 materiałów wideo w tym filmy pełnometrażowe, programy telewizyjne, teledyski i inne.

Akcja „Oglądaj legalne” ma na celu edukację internautów, ale także rozpoczęcie dyskusji w branży reklamy internetowej na temat standardów budowania biznesu.

Chcemy, aby nasz sektor kojarzył się z jakością usług i legalnością. Jako największa organizacja branżowa zrzeszająca ponad 200 podmiotów, w tym największe media internetowe, domy mediowe, agencje reklamowe i wiele innych chcemy promować dobre praktyki. Chcemy zachęcić do refleksji na temat tego, gdzie kierujemy budżety reklamowe i czy reklamujemy marki naszych klientów w bezpiecznym kontekście w serwisach mogących dać gwarancję legalności wszystkich swoich treści.