Dobre praktyki IAB Polska w zakresie reklamy behawioralnej

11.09.2011
IAB Polska przyjmuje Europejskie Zasady Internetowej Reklamy Behawioralnej (European Framework for Online Behavioral Advertising) i uruchamia polską wersję witryny informacyjnej na temat reklamy opartej na zainteresowaniach skierowaną do konsumentów (www.youronlinechoices.eu/pl). Dzięki niej wszyscy zainteresowani będą mogli bliżej poznać specyfikę oraz korzyści wynikające z zastosowania reklamy behawioralnej.

Europejskie Zasady Internetowej Reklamy Behawioralnej to spis dobrych praktyk i zaleceń stworzony przez narodowe organizacje IAB we współpracy w ramach IAB Europe oraz jego członków korporacyjnych, największych graczy na rynku internetowym na Starym Kontynencie. Jest on integralną częścią dobrych praktyk w zakresie reklamy opartej na zainteresowaniach czyli tzw. reklamy behawioralnej (OBA – Online Behavioural Advertising) firmowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Standardów Reklamy (EASA – European Advertising Standards Alliance).

Stosowanie OBA nie jest w żaden sposób skodyfikowane przez prawo, zarówno polskie, jak i europejskie. Branża internetowa od pewnego czasu dostrzegała potrzebę stworzenia wspólnych reguł działania w zakresie OBA mających na celu ochronę prywatności użytkowników internetu oraz dających gwarancję, że działania reklamowe prowadzone z użyciem narzędzi OBA nie będą budziły żadnych wątpliwości etycznych. Samoregulujący dokument podpisany przez największe europejskie firmy internetowe jest wyjściem naprzeciw potrzebom przejrzystości w zakresie OBA.

Uważamy, że samoregulacja tak w kwestii OBA jak i w wielu innych kwestiach związanych z tak dynamicznie rozwijającą się gałęzią gospodarki jak działalność w internecie, jest najlepszym rozwiązaniem dającym dużo większe możliwości niż przyjmowanie aktów prawnych, które nie są w stanie nadążyć za rozwojem technologii i usług oferowanych w internecie. Dlatego też, przystępując do dobrych praktyk w zakresie OBA wypracowanych przez IAB Europe i EASA, chcemy by stały się one nie tylko normą postępowania dla firm zrzeszonych w naszej organizacji, ale również skutecznym narzędziem dla internautów, którzy chcą mieć poczucie bezpieczeństwa podczas przeglądania stron internetowych.

OBA jest mało znaną, choć budzącą czasami emocje dziedziną. Chcemy odczarować pojęcia ciasteczek (cookies) i behawioralnego reklamy opartej na zainteresowaniach. Uważamy, że reklama, która dopasowuje się do zainteresowań odbiorców jest wartością dodaną mogącą spełniać również funkcje informacyjne. Zapobiega po części zalewaniu użytkowników masą oderwanych od ich zainteresowań komunikatów. Warto też uzmysłowić sobie, że to właśnie dzięki reklamie firmy dostarczające treści i oferujące rozmaite usługi w sieci, są w stanie je udostępniać odbiorcom za darmo.

Reklama pełni więc kluczową rolę w rozwoju internetu jako takiego, a w szczególności w rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Udostępniając stronę www.youronlinechoices.eu/pl chcemy uzmysłowić internautom, że firmy wykorzystujące OBA nie znają naszej prawdziwej tożsamości, imienia ani nazwiska. Firmy te posiadają jedynie wiedzę dotyczącą zainteresowań użytkowników komputerów, tabletów lub smartphone’ów na podstawie analizy odwiedzanych przez przeglądarki internetowe zainstalowane na tych urządzeniach stron internetowych.

IAB Polska jest jedną z pierwszych organizacji branży internetowej w Europie i pierwszą z krajów regionu Europy środkowo-wschodniej, która podjęła się wyjaśnienia kwestii OBA w sposób przystępny dla internautów. Na stronie www.youronlinechoices.eu/pl udostępniono serwis poświęcony tematyce OBA oraz dający możliwość w polskiej wersji językowej.

Pobierz dokumenty:
pełna treść komunikatu komunikat

Europejskie Zasady Internetowej Reklamy Behawioralnej Europejskie Zasady Internetowej Reklamy Behawioralnej