Co warto wiedzieć o Digital Out-of-Home

Co warto wiedzieć o Digital Out-of-Home

Grupa Robocza Digital Out-of-Home działająca przy IAB Polska stworzyła swoją pierwszą publikację przybliżającą branżę DOOH.  Publikacja zawiera pełen przegląd informacji dotyczących tej branży – od podstawowych informacji, omówienia różnic pomiędzy OOH a Digital OOH, nośników i dostawców, poprzez dobre praktyki dla marketerów, aż po prognozy rozwoju tego obszaru w najbliższej przyszłości.

Digital Out-of-Home rozwija się w Polsce w bardzo szybkim tempie. Niemalże z dnia na dzień pojawiają się nowości związane z tym obszarem digitalowego rynku reklamowego. Jako grupa Digital Out-of-Home w IAB postanowiliśmy przybliżyć wszystkim zainteresowanym podstawowe informacje związane z Digital OOH. Przygotowana prezentacja jest dokumentem, który po raz pierwszy w historii powstał w ramach współpracy przedstawicieli całego rynku Digital OOH. To doskonałe wprowadzenie do świata cyfrowej reklamy zewnętrznej. – mówi Radosław Gołąb, Dyrektor ds. rozwoju oferty digital / AMS S.A. oraz Szef Grupy Roboczej Digital Out-of-Home IAB Polska.

Digital Out-of Home to jedno z najmłodszych mediów na rynku reklamowym. Niemniej jego udział w wydatkach reklamowych rok do roku bardzo dynamicznie rośnie. Dzieje się tak nie tylko za sprawą budżetów przeznaczanych na ten kanał, ale także ze względu na ogromne inwestycje poczynione przez dostawców powierzchni. Światowe trendy nie pozostawiają złudzeń, czeka nas dynamiczny wzrost wydatków reklamowych w segmencie Digital Out-of-Home.

Zbiór Dobrych Praktyk Marketingu Afiliacyjnego

Zbiór Dobrych Praktyk Marketingu Afiliacyjnego

Zbiór Dobrych Praktyk marketingu afiliacyjnego stworzony przez Grupę Roboczą Afiliacja, działającą przy IAB Polska, jest prawdopodobnie pierwszym, tak kompleksowym opracowaniem, dotyczącym tej branży. Celem publikacji jest dostarczenie precyzyjnych reguł postępowania dla podmiotów operujących w obszarze programów partnerskich i szeroko pojętego marketingu afiliacyjnego.

– Mamy nadzieję, że opracowane dobre praktyki staną się standardem dla branży i będą się do nich odwoływać wszystkie strony w przypadku pojawiania się problemów i spornych sytuacji. Dotychczas brakowało dokumentu, który systematyzowałby pojęcia z obszaru technologii, rozliczeń, sprzedaży czy nawet fraudu. Gorąco zachęcamy wydawców internetowych, sieci afiliacyjne, domy mediowe i reklamodawców do opierania swoich działań na dobrych praktykach zebranych w Zbiorze. – mówi Paweł Kozorys, Szef Grupy Roboczej Afiliacja przy IAB Polska.

– Zbiór Dobrych Praktyk w obszarze marketingu afiliacyjnego powstał jako realizacja oczekiwań wszystkich uczestników rynku, chcących zadbać o jego dynamiczny i zbalansowany rozwój. Branża rozwija się bardzo dynamicznie, co potwierdza stale zwiększająca się liczba prowadzonych kampanii oraz skala generowanych przychodów. Brak standardów i ogólnie przyjętych zasad często powodował niepotrzebne utrudnienia, dlatego tym bardziej chciałbym podziękować przedstawicielkom i przedstawicielom firm: Bonnier Business, Program Afiliacyjny eBrokerPartner (Rankomat.pl), Adtraction Polska,  Digitree Group, Loyalty Partner Polska, którzy stworzyli tak cenną dla rynku publikację. – podkreśla Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.

Nabór do Grupy Roboczej jest otwarty. Członkowie zespołu zapraszają do uczestnictwa podmioty, które chciałyby pracować nad popularyzacją marketingu afiliacyjnego. W planach na najbliższy czas Grupa ma projekt badawczy, którego celem będzie ustalenie wielkości afiliacji na tle branży internetowej i zbadanie jej udziału w rynku e-commerce.

Zbiór Dobrych Praktyk SEM 2021

Zbiór Dobrych Praktyk SEM 2021

Zbiór Dobrych Praktyk SEM 2021 to kompendium zaleceń branżowych, które regulują standardy prowadzenia kampanii linków sponsorowanych (Google Ads) począwszy od etapu ofertowania poprzez realizację usługi, aż do momentu raportowania. Publikacja została przygotowana przez członków Grupy Roboczej SEM IAB Polska.

Głównym celem publikacji jest zagwarantowanie naszym Klientom usług SEM najwyższej jakości, a także określenie transparentnych warunków współpracy bezpośrednio na linii Agencja – Klient.

Zbiór składa się z 3 rodziałów:

  • Ofertowanie
  • Realizacja Usługi
  • Raportowanie i rozliczenia

Zapraszamy do lektury!

 

 

Whitepaper: Fraud Reklamowy.

Whitepaper: Fraud Reklamowy.

Wypracowany Whitepaper ma na celu omówienie tematyki fraudów, wprowadzenie polskiej definicji i kategoryzacji tego zjawiska oraz wskazanie narzędzi umożliwiających monitoring i prewencję antyfraudową. Jest też przyczynkiem do dalszej dyskusji na temat oszustw w internecie oraz innych działań nieetycznych w reklamie internetowej, które powodują naruszenie prawa np. w stosunku do konsumenta. Wydawnictwo jest częścią programu poprawy jakości reklamy cyfrowej IAB Polska, który swoją premierę będzie miał na najbliższej konferencji FORUM IAB.

Fraud reklamowy to wszystkie celowe działania związane z emisją reklam (reklamy display, reklamy wideo, reklamy w aplikacjach, reklamy efektywnościowej – performance’owej i content marketing) w miejscu (serwisie internetowym/aplikacji), lub do grupy docelowej innej niż ustalone w warunkach kontraktowych. Działanie takie generuje bezpośrednio stratę finansową dla reklamodawcy (także dla wydawcy) lub utratę możliwości zarobkowej. Oszustwa reklamowe mogą zachodzić na wszystkich etapach cyfrowego łańcucha dostaw – od poziomu adserwera i ustawień emisji, przez odbiorców reklam i ich urządzenia, aż po strony reklamodawców.

Skala fraudów reklamowych jest dość trudno mierzalna. Na rynku pojawia się wiele raportów i danych, a najbardziej wiarygodne wydają się te pochodzące od liderów rynku narzędzi do pomiaru fraudów. Dane od tych podmiotów agregowane są w raporcie Digital Media Benchmark. Według zestawienia za czwarty kwartał 2019 roku w Polsce odnotowano fraudy na poziomie 2,1% – oznacza to, że taki procent odsłon reklamowych emitowanych w polskim internecie było fraudem.

– Fraud w reklamie to temat trudny oraz wieloaspektowy. Trudno także się o nim mówi, szczególnie, że wiedza na ten temat nie jest ogólnodostępna. Sądzę, że nie będzie nam tak łatwo się z tym problemem uporać, jak udało się to w obszarze Viewability. W IAB wierzymy jednak, że edukacja i otwarta komunikacja do rynku jest fundamentem, który pozwoli nam ten problem rozwiązać. – komentuje Tomasz Piątkowski, Chief Digital Officer, GroupM, członek Grupy Zadaniowej ds. Fraudów przy IAB Polska.

Fraud reklamowy jest tematem skomplikowanym i wymagającym ciągłej edukacji na wielu płaszczyznach. Ponadto jest to obszar, który ze względu na swą specyfikę i dynamizm, trudno ustandaryzować. Niemniej jednak, jest to zjawisko na tyle ważne dla branży reklamy online, a także dla samych użytkowników internetu, że konieczne jest podejmowanie kolejnych kroków w kierunku ograniczania i zwalczania wszelkich oszustw reklamowych.

Zbiór Dobrych Praktyk w obszarze Viewability

Zbiór Dobrych Praktyk w obszarze Viewability

Czym jest Viewability? Jak rozumie ją rynek? Jak mierzyć i rozliczać kampanie reklamowe w kontekście widoczności reklam? Jakie są najczęstsze powody niewidoczności reklam? Dlaczego pomiar Viewability jest tak problematyczny? Na te i inne pytania odpowiada publikacja „Dobre Praktyki w obszarze Viewability” stworzona przez Grupę Roboczą Viewability IAB Polska. Wydawnictwo jest częścią programu poprawy jakości reklamy cyfrowej IAB Polska, który swoją premierę będzie miał na najbliższej konferencji FORUM IAB.

Globalnie znaczenie wszechstronnej, jakościowej oceny skuteczności reklam internetowych stale rośnie. Istnieją różne metody, jednak jedną z ważniejszych cech kwalifikujących dostarczanie reklam jest pomiar widoczności (Viewability). W praktyce widoczność reklam kampanii online jest mierzona równolegle przez agencje mediowe, reklamodawców i wydawców.

W październiku 2017 roku IAB Polska wprowadziło Standard Viewability. Standardem przyjętym przez IAB został Media Rating Council (MRC), który uznaje wyświetlenie za widzialne, jeżeli co najmniej 50% pikseli pozostawało w widocznym obszarze okna przeglądarki przez minimum 1 sekundę w przypadku reklamy graficznej lub przez 2 sekundy w przypadku reklamy wideo. Wprowadzenie tych norm przełożyło się na znaczącą poprawę w zakresie jakości dostarczanej powierzchni reklamowej.

Po blisko 3 latach obowiązywania Standardu IAB w obszarze Viewability zdecydowaliśmy się wprowadzić na rynek Zbiór Dobrych Praktyk Viewability. Dążeniem Grupy Roboczej było dostarczenie możliwie jak najbardziej skondensowanej wiedzy, aby kontynuować edukację rynku reklamy internetowej w zakresie pomiaru widoczności reklam. Premiera publikacji zbiegła się z trwającą pandemią, która w olbrzymi sposób wpłynęła na zwiększenie ruchu w internecie, a w konsekwencji wymusiła zintensyfikowanie procesu weryfikacji jakości produktu reklamowego dostarczanego marketerom. W Zbiorze Dobrych Praktyk Viewability zderzamy się nie tylko z obowiązującymi praktykami rynkowymi, ale również z wyzwaniami przed którymi stoi rynek w zakresie pomiaru, analizy i sprawozdawczości. Przedstawione przez nas wytyczne mają służyć jako zalecane działania w oparciu o aktualny stan wiedzy – tłumaczy Hubert Świtalski, Country Manager Poland firmy Meetrics, Szef Grupy Roboczej IAB Viewability.

Zbiór Dobrych Praktyk Viewability jest również odpowiedzią na potrzebę wytycznych dotyczących porównywalności wyników pomiaru, jak i minimalizacji wszelkich odchyleń między różnymi systemami pomiarowymi i dostawcami, poprzez zastosowanie jednolitych procesów, wartości pomiarowych i sprawozdawczości. Wytyczne te mają służyć jako zalecenia działania w oparciu o aktualny stan wiedzy. Nie jest wykluczone, że w trakcie dalszego rozwoju technologii będą opracowywane dodatkowe standardy i procesy certyfikujące.

Grupa Robocza Viewability koncentruje się na edukacji rynku w zakresie standardów viewability, wyzwań, a także dostępnych rozwiązań technologicznych. W jej szeregach znajdują się przedstawiciele firm: Agora, Allegro, Gemius, Infor, Lovemedia, Media Choice, Media Impact, Meetrics, Nestlé Polska SA, Nielsen, Grupa Onet.pl, Publicis Media, Grupa Wirtualna Polska.

Dobre Praktyki w obszarze Brand Safety

Dobre Praktyki w obszarze Brand Safety

Działająca w ramach IAB Polska Grupa Robocza Brand Safety stworzyła publikację „Dobre Praktyki w obszarze Brand Safety”, będącą zbiorem aktualnej wiedzy i rekomendacji z tego obszaru dla różnych podmiotów branży reklamowej.

Autorzy omawiają w niej zagadnienia i wyzwania związane z dbaniem o reputację marki, działania podejmowane przez wydawców, agencje reklamowe czy domy mediowe, a także rolę samych reklamodawców w tym procesie. Wydawnictwo jest częścią programu poprawy jakości reklamy cyfrowej IAB Polska, który swoją premierę będzie miał na najbliższej konferencji FORUM IAB.

Rozwój internetu i rosnące w dynamicznym tempie budżety reklamowe w tym kanale sprawiają, że poprawa Brand Safety stała się jednym z najważniejszych elementów planowania i egzekucji kampanii reklamowych. Świadome i odpowiedzialne marki rozumieją znaczenie kontekstu reklam. Znanych jest wiele przykładów naruszenia wizerunku firmy poprzez wyświetlenie jej reklam wśród nieodpowiednich treści (np. odwołujących się do radykalnych poglądów politycznych, wiadomości o katastrofach lub nieprawdziwych informacji).

W zależności od grupy docelowej, a także oczekiwań i założeń samej marki, konieczne jest posiadanie indywidualnej, odpowiednio dopasowanej polityki bezpieczeństwa. Jednak podstawowy zakres działań niezbędnych do zapewnienia ochrony wizerunku marek będzie dosyć uniwersalny, nawet na poziomie międzynarodowym.

Natomiast by poprawiać ogólną jakość emisji reklamy online, utrzymać jej dobrą reputację, zabezpieczać budżety przeznaczane na ten kanał, niezbędna jest stała współpraca i proaktywna postawa wszystkich stron procesu zakupowego.

Prezentowany zbiór ma na celu przedstawienie wspomnianych uniwersalnych działań dla poszczególnych typów podmiotów, zebranie i objaśnienie dobrych praktyk, które powinny wcielać w życie poszczególne strony, a także zwrócenie uwagi na wyzwania w obszarze Brand Safety, z którymi nadal mierzymy się jako branża.

Bezpieczeństwo marki w internecie jest tematem którego znaczenie zdecydowanie rośnie w ostatnich latach. Szybka dynamika zmian w ekosystemie reklamy cyfrowej powoduje, że osoby odpowiedzialne za emisję kampanii promocyjnych muszą brać pod uwagę coraz więcej aspektów i zmiennych, aby zapewnić, że komunikacja prowadzona przez marki odbywa się w środowisku, które jest do tego odpowiednie i nie wprowadza ryzyka wizerunkowego. Aby nadążyć za tymi zmianami i dobrze zrozumieć ich tło, potrzebne jest jednak zrozumienie perspektywy wszystkich stron ekosystemu, nie tylko strony zakupowej czyli reklamodawców. Stworzony w ramach IAB Polska Zbiór Dobrych Praktyk jest pierwszym tak obszernym i komplementarnym materiałem na polskim rynku, poświęconym tematyce ochrony wizerunku marek w internecie z punktu widzenia wszystkich kluczowych podmiotów. Mamy nadzieję, że ułatwi on życie wielu osobom działającym w obszarze reklamy internetowej lub dopiero zaczynających swoją przygodę z nim. 

Szymon Pruszyński, Head of Growth w Yieldbird, Szef Grupy Roboczej Brand Safety

Dokument został opracowany przez Grupę Roboczą Brand Safety IAB Polska. Zgromadzeni w niej specjaliści koncentrują się na zagadnieniach związanych z narzędziami i procesami marketingu online, które mają za zadanie zapobiegać wyświetlaniu reklamy w niechcianym lub szkodliwym dla marki kontekście. Kluczowe w działaniach Grupy jest zapewnienie, poprzez edukację, wzrostu świadomości strony popytowej i podażowej rynku online w temacie bezpieczeństwa marek, otoczenia i jakości powierzchni reklamowej.