COOKIES – FAQ

13.01.2014
Chcemy odczarować pojęcia ciasteczek (cookies) i behawioralnej reklamy opartej na zainteresowaniach. Uważamy, że reklama, która dopasowuje się do zainteresowań odbiorców, jest wartością dodaną, mogącą spełniać również funkcje informacyjne. Zapobiega po części zalewaniu użytkowników masą oderwanych od ich zainteresowań komunikatów. Warto też uzmysłowić sobie, że to właśnie dzięki reklamie firmy dostarczające treści i oferujące rozmaite usługi w sieci, są w stanie je udostępniać odbiorcom za darmo.

Więcej informacji znaleźć można pod adresem:
http://wszystkoociasteczkach.pl/

Najczęściej zadawane pytania:

Czym są pliki Cookie?
Plik cookie to mały plik tekstowo-numeryczny umieszczany na komputerze użytkownika podczas odwiedzin na określonych stronach internetowych. Pliki cookie umożliwiają stronom internetowym rozpoznawanie poprzednich preferencji użytkownika podczas kolejnej wizyty na stronie. Plik cookie nie zawiera ani nie gromadzi informacji. Gdy jest jednak odczytywany przez serwer w połączeniu z wyszukiwarką, może pomóc stronie dostarczać przyjazne użytkownikowi usługi, na przykład zapamiętywać poprzednie zakupy lub dane konta.

Pliki cookie przechowywane są w pamięci wyszukiwarki i każdy plik zazwyczaj zawiera:

  • nazwę serwera, z którego plik został wysłany
  • czas ważności pliku
  • wartość – zazwyczaj przypadkowo wygenerowany niepowtarzalny numer

 

Serwer strony internetowej, który wysyła pliki cookie, używa tego numeru, aby rozpoznać użytkownika, gdy powraca on na stronę lub przechodzi ze strony na stronę. Tylko serwer, który wysyła plik cookie, może odczytać – a więc i wykorzystać – ten plik. Pliki cookie są podstawą indywidualizacji Internetu oraz reklamy behawioralnej online, która zazwyczaj opiera się na takim rozwiązaniu.

Czy mogę wyłączyć plik cookie?
Tak. Niektóre wyszukiwarki umożliwiają zablokowanie plików cookie od dostawców zewnętrznych (pliki umieszczane w wyszukiwarce przez strony trzecie – na przykład sieć reklamową – niebędące właścicielem strony) lub umożliwiają w ustawieniach blokowanie tylko tych plików cookie, które nie spełniają preferencji prywatności użytkownika.
Można wyłączyć wszystkie pliki cookie, lecz taka decyzja może w znaczący sposób wpłynąć na wyszukiwanie, jeżeli użytkownik korzysta z usług, które opierają się na plikach cookie. Aby dowiedzieć się więcej na temat zarządzania ustawieniami prywatności wyszukiwarki zapraszamy do zapoznania się z naszymi poradami.

Co to są pliki „flash cookie”? Czy są wykorzystywane do gromadzenia informacji do celów reklamy behawioralnej online?
Pliki „flash cookie” są powszechną postacią pliku zwanego LSO. Pliki LSO umożliwiają trwałe przechowywanie i uzyskiwanie informacji w związku z historią wyszukiwania danego użytkownika, lecz zazwyczaj nie są ukazywane poprzez sterowanie wyszukiwarki (jak dla plików cookie HTML). Przykładami są Adobe Flash i Microsoft Silverlight.

Firmy, które zobowiązały się i przestrzegają Dobrych Praktyk IAB nie korzystają z plików „flash cookie” do gromadzenia danych dla potrzeb reklamy behawioralnej online. Sygnatariusze Dobrych Praktyk IAB obecnie nie uważają, że pliki „flash cookie” umożliwiają zachowanie odpowiedniego poziomu przejrzystości i możliwości kontroli przez konsumentów, wymaganego od technologii wykorzystywanych do gromadzenia informacji do celów reklamy behawioralnej. Dlatego też nie powinny być wykorzystywane do tego celu aż do czasu, gdy zapewnią taki sam poziom przejrzystości i możliwości kontroli dla konsumentów, jaki jest obecnie dostępny we właściwościach wyszukiwarek dla standardowych plików cookie HTML. Należy podkreślić, że pliki flash cookie mogą być przydatne do innych celów, poza gromadzeniem danych do reklamy behawioralnej, nie naruszając prywatności użytkowników i dlatego też wytyczne IAB ograniczają się wyłącznie do polityki reklamy behawioralnej.

LSO nie należy wykorzystywać jako mechanizmu unikania ustawień wyszukiwarki lub narzędzi rezygnacji z których korzystają użytkownicy w celu zarządzania preferencjami prywatności w programach reklamy behawioralnej. Każde zastosowanie zaprojektowane w celu obejścia ustawień użytkownika i ułatwienia „odnowienia” ustawień bez wyraźnej zgody ze strony użytkownika zabronione jest w Wielkiej Brytanii przepisami dotyczącymi Prywatności i Komunikacji Elektronicznej (Dyrektywa EC) z 2003 roku.

Co to są pliki „flash cookie”? Czy są wykorzystywane do gromadzenia informacji do celów reklamy behawioralnej online?
Tak. Jeżeli użytkownik zrezygnuje z reklamy behawioralnej udostępnianej przez określoną firmę, dotyczy to tylko gromadzenia danych przez tę firmę oraz wyszukiwarki na komputerze lub urządzeniu, z którego korzysta użytkownik. Będzie to również dotyczyło innych osób, które będą korzystały z tej wyszukiwarki. Tę samą procedurę należy przeprowadzić na każdym komputerze lub dla każdej wyszukiwarki (np.: Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox lub Safari), aby zrezygnować z reklamy behawioralnej określonego dostawcy. Więcej informacji związanych z możliwością rezygnacji dostępnych jest na naszej stronie pomocy w rezygnacji.

Czy wyłączenie targetowania behawioralnego chroni mnie przed otrzymywaniem spamu, wyskakujących okienek czy niechcianej poczty?
Nie. Rezygnacja z reklamy behawioralnej oznacza tylko, że użytkownik nie będzie otrzymywał zindywidualizowanych reklam. Nie wpływa na otrzymywanie, ani nie wyłącza określonego typu reklam, np. wiadomości e-mail lub wyskakujących okienek.