Mobile w branży automotive i retail pod lupą IAB Polska i Mindshare

28.10.2015

amar okladka


Chcesz pobrać publikację?
Zapisz się do naszej bazy newsletterowej

 

Wszystkie największe polskie firmy motoryzacyjne na swoich mobilnych stronach internetowych oferują zapisy na jazdę próbną, podczas gdy za pośrednictwem aplikacji już tylko 12% z nich. Funkcjonalności mobilne sprawdzono także u reklamodawców handlowych. Jak wygląda kondycja mobile w branżach automotive oraz retail oraz gdzie w tym zestawieniu plasuje się Polska ‒ odpowiedzi na te pytania znajdują się w najnowszym badaniu IAB Europe, lokalnie zrealizowanym przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska we współpracy z Mindshare.

Branża automotive – strony internetowe na piątkę

Jak wynika z audytu pt. „Advertiser Mobile Audit Report”, wszyscy najwięksi polscy reklamodawcy branży automotive (25 czołowych podmiotów) oferują na mobilnej wersji swojej strony możliwość zapisu na jazdę próbną. Wskaźnik ten plasuje nas w europejskiej czołówce (średnia europejska wynosi 80%). Wysoko ustawiliśmy także poprzeczkę w kontekście responsywności stron oraz ich mobilnej optymalizacji – aż 92% badanych firm motoryzacyjnych działających w Polsce oferuje obydwa udogodnienia, podczas gdy średnia europejska to odpowiednio: 58% i 78%. Europa wyprzedziła natomiast Polskę pod względem dostępności lokalizatorów GPS na stronach mobilnych.

Ocenie podlegały także aplikacje mobilne reklamodawców. Mimo że 7 na 10 polskich firm tej branży posiada aplikację na smartfona lub tablet (dostępną zarówno w systemie iOS, jak i Android), to ich funkcjonalność nie jest tak bogata jak na mobilnych stronach internetowych. Tylko 36% audytowanych podmiotów oferuje w aplikacji lokalizator GPS, a jedynie co 10. reklamodawca zadbał o możliwość zapisu na jazdę próbną właśnie za pomocą mobilnej aplikacji.

E-zakupów nie zrobisz przez aplikację

W badaniu gorzej wypadły firmy z sektora retail – zarówno pod względem funkcjonalności mobilnych stron, jak i aplikacji. W porównaniu z branżą motoryzacyjną, polscy reklamodawcy branży handlowej są w mniejszym stopniu przygotowani na konsumentów mobilnych. Blisko 3/4 z nich posiada zoptymalizowane i responsywne strony internetowe, jednak mniej niż połowa (42%) udostępnia na portalu funkcję lokalizatora GPS swoich sklepów.

Aplikacje na smartfon lub tablet są oferowane przez prawie połowę największych reklamodawców tej kategorii, 36% udostępnia w aplikacji lokalizator GPS, a zaledwie 1/5 oferuje możliwość dokonania zakupów online.

Podobnie jak w branży motoryzacyjnej, na tle Europy gorzej wypadamy pod względem zastosowania lokalizatorów GPS – zarówno na stronach mobilnych, jak i w aplikacjach (średnia europejska wyniosła odpowiednio 64% i 40%). Naszych europejskich sąsiadów jednak wyraźnie wyprzedzamy pod kątem responsywności stron mobilnych.

O raporcie „Advertiser Mobile Audit Report”

W audycie IAB zrealizowanym lokalnie we współpracy z Mindshare przeanalizowane zostały strony internetowe oraz aplikacje mobilne największych reklamodawców z sektora handlu i automotive – łącznie 613 witryn na 9 rynkach. Ocenie poddano szereg funkcjonalności, takich jak: posiadanie lokalizatora GPS, możliwość zapisów na jazdę próbną, dostępność zakupów online. Sprawdzano także responsywność stron, ich mobilną optymalizację oraz prędkość. Zbadano również dostępność aplikacji w systemie operacyjnym iOS oraz Android, zarówno na smartfon, jak i tablet. Dane w raporcie obrazują stan na czerwiec/lipiec 2015 roku.