IAB/PwC AdEx 2016’Q3: 2,5 mld zł na reklamę online po trzech kwartałach 2016

20.12.2016

 

IAB_PwC_AdEx_2016Q3YTD_infografika

Według badania AdEx – realizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska – po trzech kwartałach 2016 roku wartość reklamy online w Polsce wzrosła o prawie 370 mln zł względem roku wcześniejszego i zanotowała 17% wzrostu.
Od stycznia do września 2016 roku reklama cyfrowa utrzymywała dwucyfrowy wzrost, dzięki czemu jej wartość osiągnęła w tym czasie ponad 2,53 mld zł. Zgodnie z przewidywaniami IAB Polska – opartymi na tempie rozwojowym gospodarki wyrażonej w indeksach PKB – wysokie tempo wzrostu stopniowo wyhamowuje (z 25% w pierwszym do 12% w trzecim kwartale), jednak wydatki na komunikację cyfrową wciąż notują dwucyfrowy indeks. Szczegółowe analizy i potencjalne scenariusze rozwojowe dotyczące wartości komunikacji cyfrowej można znaleźć w najnowszym raporcie IAB Polska wydanym na łamach świątecznej edycji Harvard Business Review Polska „Perspektywy rozwojowe reklamy online w Polsce: 2016/2017”.
Oprócz e-mail marketingu, który wciąż notuje tendencję spadkową, wszystkie podstawowe formaty reklamy cyfrowej zanotowały wzrosty. Reklama graficzna zwiększyła swą wartość o ponad 23%, a udział o 2,5 punktu procentowego. Format ten rośnie głównie dzięki wideo online (25% wzrostu), social media (48% wzrostu) oraz reklamie w urządzeniach mobilnych, jednak klasyczne formaty display także notują wysoką dynamikę. SEM oraz ogłoszenia wciąż rosną w tempie kilkunastu procent rok do roku.
Struktura branżowa nie uległa istotnej zmianie. Najwięcej w badanym okresie wydały: motoryzacja (13% udziału), handel (13%) oraz finanse (9%). Największą dynamikę wzrostu odnotowały wydatki na reklamę produktów chemii gospodarczej, branży farmaceutycznej oraz handlu.
Analizując wyniki najnowszej fali badania należy podkreślić, iż – zgodnie z zapowiadanymi zmianami – w badaniu AdEx doszacowano wartość wideo pochodzącą z social media. Dane, o które oparto analizy, pochodzą z systemu Sotrender. Raportowana dynamika zakłada weryfikację wydatków w roku 2016 i 2015.

Pobierz infografikę

O badaniu

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. W badaniu uwzględniono przychody: Ad!vice, Aegis Media, Agora, Goldbach, Cormedia, Eniro, Evolutionmedia, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, IDG, IDM Net, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, Iplex (szacowane), Media Impact, Media Regionalne, Money.pl, NetSprint, Novem, Pkt.pl, LOWE, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od roku 2016 do analiz włączono także dane Sotrender, które służą do kalibracji wydatków na social media.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 8 grudnia 2016 r.