IAB Polska prezentuje najnowszy raport Programmatic

30.09.2015

programmaticokladka


Chcesz pobrać publikację?
Zapisz się do naszej bazy newsletterowej


Już 89% reklamodawców korzysta z modelu programmatic w reklamie internetowej, a 48% uważa, że jest ona skuteczniejsza od tradycyjnej kampanii w sieci – takie wnioski płyną z najnowszego raportu Programmatic przygotowanego przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Drugie już badanie IAB Polska poświęcone temu zagadnieniu zostało przeprowadzone równolegle z badaniem Programmatic IAB Europe, co pozwala na porównanie rynku polskiego z rynkiem europejskim.

 Projekt jest kontynuacją tematyki poruszonej przez IAB Polska w zeszłorocznym badaniu zrealizowanym we współpracy z Grupą Roboczą Programmatic. W 2015 roku badanie powtórzono, jednak tym razem zintegrowano je z projektem realizowanym równolegle przez IAB Europe, dzięki czemu poszerzono tematykę oraz uzyskano możliwość porównania Polski do wyników europejskich – w projekcie wzięło udział 29 krajów i zrealizowano ponad 1100 wywiadów z reklamodawcami, wydawcami i agencjami.

Raport analizuje aktualny stopień rozwoju programmatic w Polsce oraz wskazuje dalsze potencjalne kierunki rozwoju reklamy online. W technologii programmatic swoje reklamy kupuje już 89% reklamodawców, jednak jedynie 10% preferuje ten model sprzedaży, lokując w nim ponad 80% budżetu reklamowego display. W Polsce najpopularniejszym formatem reklamowym programmatic jest rectangle, a najciekawszym trendem jest coraz większa popularność modelu PMP:

Model PMP to bezpośrednia umowa między wydawcą a reklamodawcą oparta na konkretnej stawce za 1000 odsłon. W porównaniu z zeszłorocznymi wynikami, więcej ankietowanych wskazało na korzystanie z tego modelu zakupu (44% w tegorocznej ankiecie vs 38% w zeszłorocznej). Kolejne 22% zamierza rozpocząć korzystanie z tego modelu zakupu jeszcze w 2015 roku. Jest to trend widoczny również w Europie, a wynikający z jednej strony z przesuwania budżetów w kierunku tego programatic, a z drugiej strony z chęci utrzymania obecnych relacji z wydawcami.

Tegoroczne badanie IAB Polska porównuje także nasz rynek z rynkiem europejskim. Polskim ankietowanym zadano dodatkowe pytania tożsame do tych, które pojawiły się w badaniu zrealizowanym w tym roku przez europejski oddział IAB. Wyniki zebrane spośród 1100 wywiadów z 29 krajów ukazują, że rynek polski nie odbiega od rynków zachodnich: większość ankietowanych deklaruje wzrost budżetów przeznaczanych na programmatic oraz zauważa zalety płynące z korzystania z zewnętrznych danych na temat użytkowników. Deklarowany jest również wzrost nakładów na zatrudnienie i wyszkolenie specjalistów w tej dziedzinie, których brak jest postrzegany jako jedna z głównych barier w adaptacji programmatic.

 Programmatic rozwija się niezwykle dynamicznie, miedzy innymi ze względu na silny trend targetowania i personalizacji przekazu reklamowego – czołowy priorytet marketerów już kolejny rok z rzędu. Wyniki badania IAB Europe i jego polska edycja potwierdzają optymistyczne prognozy dotyczące dalszego rozwoju tego modelu zakupu reklamy.