IAB AdEx 2014’Q1

11/11/2015

Według badania IAB AdEx, realizowanego przez PwC, w pierwszym kwartale 2014 wartość cyfrowej reklamy w Polsce wyniosła 573,9 milionów złotych. Wydatki na reklamę online wzrosły tym samym o ponad 38 milionów złotych względem pierwszego kwartału roku wcześniejszego, co przełożyło się na dynamikę na poziomie 7,1%. Reklama mobilna nadal notuje wzrost powyżej 100%, a wydatki na […]

Według badania IAB AdEx, realizowanego przez PwC, w pierwszym kwartale 2014 wartość cyfrowej reklamy w Polsce wyniosła 573,9 milionów złotych. Wydatki na reklamę online wzrosły tym samym o ponad 38 milionów złotych względem pierwszego kwartału roku wcześniejszego, co przełożyło się na dynamikę na poziomie 7,1%. Reklama mobilna nadal notuje wzrost powyżej 100%, a wydatki na wideo online rosną dwucyfrowo, dzięki czemu reklama graficzna jest wciąż liderem pod względem wartości i dynamiki.

Biorąc pod uwagę podstawowy podział reklam internetowych, trzy największe formaty zanotowały wzrosty, a czwarty zanotował kilkuprocentowy spadek. Najważniejszym kanałem jest nadal reklama graficzna, która pozyskała 42% udziału, czyli 1,3 p.p. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Display zawdzięcza duży wzrost głównie dzięki dynamicznie rozwijającemu się wideo online (19% wzrostu rok-do-roku).

Na kolejnym miejscu ponownie znalazł się marketing w wyszukiwarkach (SEM). Format ten utrzymał 37% udziału w torcie, dzięki dynamice na poziomie 7% rok do roku. Na dalszych pozycjach znalazły się Ogłoszenia (16% udziału) oraz E-mail (5% tortu reklamowego online). Wart odnotowania jest także dalszy dynamiczny wzrost wydatków na reklamę mobilną, która ponownie osiągnęła trzycyfrowy wzrost względem roku wcześniejszego (118%).

Wydatki na reklamę w internecie niezmiennie rosną. Po pierwszych trzech miesiącach 2014 r. obserwujemy dynamikę podobną do zeszłorocznej, co pozwala na optymistyczne prognozy. Potwierdzają się one także w ożywieniu, które jest widoczne na całym rynku reklamowym, szczególnie we wzrostach wydatków na radio i telewizję – czyli mediów, które w zeszłym roku notowały spadki. Jeżeli PKB będzie się dalej umacniać i sytuacja polityczno-gospodarcza w Polsce i regionie będzie sprzyjająca, rok 2014 powinien przełożyć się na kolejny dwucyfrowy wzrost wartości, która może przekroczyć 2,7 miliarda złotych

Biorąc pod uwagę podział branżowy, zeszłoroczny ranking top-8 nie uległ zmianie. Liderem pozostała motoryzacja, która umocniła swoją pozycję i pozyskała 22% tortu reklamowego online. Cieszy dalszy wzrost wydatków na odzież i dodatki, które awansowały o kilka oczek w rankingu branżowym, z miejsca trzynastego. Wśród pozostałych branż warto odnotować wysokie wzrosty wydatków na usługi dla biznesu (49%) oraz napoje i alkohole (26%). Wciąż zaskakuje niski poziom wydatków na produkty farmaceutyczne (lidera wydatków reklamowych ogółem) oraz umiarkowany poziom wydatków na produkty FMCG. Jak wynika z badań IAB Polska, branże te mają ogromne możliwości marketingowe w obszarze internetu.

O badaniu

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych. W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 30 maja 2014.

 

Jeżeli chcesz otrzymywać publikacje IAB Polska jako pierwszy zapisz się do naszej bazy mailingowej

Informacja o przetwarzaniu danych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska z siedzibą w Warszawie, ul. Puławska 39/77. Przetwarzamy Twoje dane osobowe w celu wysyłania Ci informacji o nowościach, aktualnych promocjach i ofertach branżowych za pomocą poczty elektronicznej. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia, lub ograniczenia ich przetwarzania, prawo przenoszenia danych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdują się TUTAJ.

Czytaj także