Raport Microsoft i IAB Polska: technologia w służbie marketerów

11.08.2014

Dyrektorzy marketingu w Polsce wskazali aż trzynaście obszarów działań marketingowych, w których kluczowe jest wykorzystanie technologii. Na samym czele plasują się m.in. pomiar efektywności działań, analiza danych o klientach oraz e-commerce. Jak wskazują wyniki badania „Wyzwania CMO 2014” przeprowadzonego przez Microsoft w partnerstwie ze Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, tylko 28% ankietowanych ma wydzielony budżet na wsparcie technologiczne swoich działań, jednak aż 67% CMO deklaruje, że uczestniczy w wyborze rozwiązań IT.

Wraz z postępem rewolucji technologicznej, usługi, które do niedawna były postrzegane jako domena działów IT, stopniowo stają się stałym elementem pracy działów marketingu. Marketerzy wskazali aż 13 obszarów, w których technologia wspiera ich działania. Najwięcej, bo 58% z nich wskazuje, że korzysta z systemów analitycznych, które pozwalają im mierzyć skuteczność prowadzonych kampanii. Ponad połowa badanych (55%) deklaruje, że technologia odgrywa istotną rolę przy zbieraniu i analizie danych o klientach, natomiast 53% uważa, że działania wielokanałowe, ze szczególnym wskazaniem na e-commerce, stanowią obszar wzmożonego wykorzystania technologii. Wśród najważniejszych obszarów wymieniane jest też zarządzanie kampaniami oraz zarządzanie kontaktami z klientami (po 52%).

Digitalizacja marketingu powoduje ogromną zmianę w podejściu do mierzenia działań, śledzenia aktywności użytkowników i analizy ich zachowań. To w dużym stopniu zmienia rolę, jaką w organizacji odgrywa marketing, jakie ma kwalifikacje i jakie obszary kompetencji marketingu zyskują na znaczeniu. Pojawiają się zupełnie nowe role marketingowe m.in. growth hacker.

Mimo tak znaczącej roli rozwiązań technologicznych w pracy CMO, aż 72% badanych deklaruje brak wyodrębnionego budżetu na IT. Co ciekawe, nie przeszkadza to jednak np. w zakupie aplikacji w chmurze, które z księgowego punktu widzenia nie są klasyfikowane, jako usługi informatyczne. Co więcej, CMO coraz częściej uczestniczą w wyborze rozwiązań (67%) lub sami inicjują projekty IT (61% ankietowanych). Dyrektorzy marketingu zwracają też uwagę na coraz bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne. Według 72% CMO, Marketing Automation, czyli rozwiązania podnoszące efektywność kampanii online oraz Big Data (69%) to trendy, które wkrótce będą mieć największe przełożenie na efektywność pracy.

Duże oszczędności kosztów i czasu przyniosą narzędzia Marketing Automation zbliżające się już do modelu real-time. Optymalizacje i decyzje dotyczące kampanii można podejmować jeszcze w ich trakcie. Dzięki narzędziom do szybkiego budowania i testowania kampanii, wybieramy najskuteczniejsze spośród nich

O badaniu

Badanie „Wyzwania CMO 2014. Dokąd zmierza marketing?” przeprowadzono w lutym i marcu 2014 r. Wzięło w nim udział 91 menedżerów marketingu. Badanie powstało we współpracy Microsoft, IAB Polska i Infotarget.

Pełny raport dostępny pod linkiem:http://www.microsoft.com/enterprise/pl-pl/marketing-leaders/cmo-challenges-2014-report/default.aspx