Raport Interaktywnie.com: Produkty finansowe w internecie

15.05.2013
na stole leży dokument z kolorowymi wykresami

Raport Interaktywnie.com: Produkty finansowe w internecie

Polska branża finansowa w internecie ma mocny przyczółek. Widać jednak kilka znaków zapytania.

Liczba klientów, którzy mają z bankami umowy, umożliwiające im dostęp do konta przekroczyła pod koniec ubiegłego roku 20,8 miliona. W ciągu dwunastu miesięcy przybyło ich o 3 miliony, a pod koniec 2010 roku dostępem online do swoich rachunków cieszyło się 16,2 miliona Polaków. Dynamika – jak podkreśla podający te dane Związek Banków Polskich – jest imponująca.

Pobierz pełny raport Interaktywnie.com: Produkty finansowe w internecie [PDF]



Liczba aktywnych klientów bankowości internetowej w Polsce

2006 – 4,3 mln

2007 – 5,0 mln

2008 – 6,3 mln

2009 – 7,4 mln

2010 – 9,2 mln

2011 – 10,1 mln

2012 – 11,4 mln


źródło: NetB@nk, Związek Banków Polskich



produkty finansowe - okładka



Jednak wypada zaznaczyć, że tylko nieco ponad połowa klientów banków, którzy mogą obsługiwać konta przez internet, z tej możliwości korzysta. Skąd bierze się taka rozbieżność?


- O ile młodzi ludzie bez większych problemów korzystają z tego kanału, często używając do tego smartfonów, czy tabletów, to starsi nie są już tak otwarci. Osoby, które szkoły kończyły zanim w domach pojawiły się komputery, czy stałe łącza internetowe znacznie częściej, obawiając się o bezpieczeństwo swoich pieniędzy, preferują bankowość tradycyjną

- Dlatego, choć większość banków oferuje im możliwość – zazwyczaj tańszego – zarządzania kontem przez internet, często wybierają one spacer do oddziału banku.




Co więcej, Paweł Zawadzki przewiduje, że tak, jak nie jest łatwo zrezygnować z nałogu, czy zmienić swoje przyzwyczajenia, tak ta dysproporcja szybko nie zniknie.


- Tym bardziej w sytuacji, kiedy ludzie na co dzień słyszą o problemach europejskich banków. Udział kont obsługiwanych przez internet sukcesywnie będzie się zwiększał, jednak będzie to zjawisko rozłożone w czasie.

Statystyczny internetowy klient w ciągu kwartału wykonuje przelewy na kwotę niecałych 1400 złotych. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na fakt, że druga połowa ubiegłego roku to wyraźnie oszczędniejsze wydatki. W ostatnim kwartale, który ze względu na świąteczne zakupy Polaków z reguły bywał jednym z najlepszych w roku, tym razem wyglądał wyjątkowo słabo w porównaniu z trzecim, a zwłaszcza drugim kwartałem 2012 roku.



Pobierz pełny raport Interaktywnie.com: Produkty finansowe w internecie [PDF]