
IAB Polska / PwC AdEx 2012’H1
IAB Polska / PwC AdEx 2012’H1 – miliard do połowy roku na reklamę w internecie
Według badania IAB AdEx, przeprowadzonego przez PwC na zlecenie IAB Polska, wartość polskiego rynku reklamy on-line w pierwszym półroczu 2012 wyniosła 1,03 miliarda złotych. Jest to o 7% więcej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W podziale na formaty reklamowe dotychczasowe trendy są zachowane, między innymi obserwowany jest dalszy wzrost reklamy wideo oraz kolejne trzycyfrowe indeksy dla mobile.
Pomimo ogólnych spadków na wydatki reklamowe w mediach, cały rynek online rośnie, osiągając w pierwszym półroczu 2012 już 17,8% całego tortu reklamowego w Polsce (za Starlink). IAB Polska w Raporcie Strategicznym – Internet 2010 prognozowało, że w roku 2012 przekroczona zostanie granica 2 miliardów wydanych na reklamę online. Według AdEx w pierwszym półroczu roku bieżącego przekroczona została już granica pierwszego miliarda i wszystko wskazuje na to, że pomimo trudnej sytuacji na rynku mediowym, rok 2012 przyniesie dla reklamy cyfrowej kolejne rekordy.
Biorąc pod uwagę typy reklam, potwierdzają się oczekiwania ekspertów i dotychczasowe tendencje.
- W podziale na formaty reklamowe trend jest zachowany: udział SEM rośnie, z kolei display praktycznie stanął w miejscu, co i tak można uznać za duży sukces na tle ogólnych spadków wydatków reklamowych w mediach, gdzie w pierwszej kolejności, jak wiadomo, tnie się budżety na działania o charakterze wizerunkowym.
Warto zwrócić uwagę także na dalsze wzrosty reklamy wideo online, która zanotowała 14% wzrost rok do roku oraz reklamy w urządzeniach mobilnych, która po raz kolejny osiągnęła trzycyfrowy indeks (281% r./r.).
– To bardzo duży wzrost w kontekście tego, że mówimy o działaniach reklamowych o charakterze stricte brandingowym.
W czołówce rankingu branżowego nastąpiły drobne przetasowania, jednak grono ścisłych liderów pozostaje to samo. Tym razem motoryzacja, finanse i handel wygenerowały prawie 40% wydatków na reklamę online. Artykuły FMCG, zgrupowane na podstawie poniższej klasyfikacji, stanowiły łącznie 12%, podczas gdy dobra trwałe ponad trzykrotnie więcej (37%). Największy wzrost rok do roku wykazała branża turystyczno-gastronomiczna, a następnie: motoryzacja, edukacja i nieruchomości. Warto także zauważyć, że wzrostem wykazały się także: sektor farmaceutyczny, czas wolny, handel, a także napoje.
Pobierz raport
Download (English version)
O badaniu:
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.
Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak
i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.