IAB Expert Panel: ecommerce, ecommunication.

21.06.2013
Tablet oraz smartphone leżące na blacie

IAB Expert Panel: ecommerce, ecommunication.

IAB Expert Panel: ecommerce, ecommunication.

Kolejne z comiesięcznych spotkań z cyklu IAB Expert Panel odbyło się 20 czerwca o godzinie 11.00 w iabłku – siedzibie IAB Polska przy ulicy Kruczej w centrum Warszawy. Tym razem mowa była o e-commerce. Jak pokazać by zainteresować, jak komunikować by zachęcić i jak sprzedać, by zyskać? Spotkanie składało się z prezentacji premierowych wyników badania ‘ecommerce, ecommunication’ oraz panelu dyskusyjnego pt. ‘Rola komunikacji w handlu elektronicznym’. Całość można było śledzić w sieci co dawało także internautom włączenie się do dyskusji.
Wiele wniosków można było wyciągnąć z zaprezentowanych przez Pawła Kolendę badań o e-commerce , e-communication. – Wykazały one, że dla 90% aktywnych internautów przy wyborze marek ważna jest reklama (tzw. media paid), dla 76% własne kanały marki takie jak strona www, czy profil w społecznościach (tzw. media owned), zaś dla 67% przydatne są opinie innych użytkowników sieci (tzw. media earned). Biorąc pod uwagę te trzy kanały okazało się, że 95% badanych wykorzystuje komunikację elektroniczną w procesie zakupowym. Po zestawieniu tych danych z deklaracjami internautów, wśród których jedynie 5% nie bierze pod uwagę zakupów w sieci w przyszłości, przekłada się to na bardzo dobre prognozy dla rynku e-commerce. – powiedział Paweł Kolenda, menedżer ds. badań, IAB Polska



Ciekawe opinie na temat procesów zakupowych online zaprezentowali uczestniczący w debacie specjaliści branży, którzy chętnie odpowiadali na zadawane przez słuchaczy pytania. Obecni byli: Sebastian Christow – Dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej, Ministerstwo Gospodarki, Stefan Nowak – Doradcza zarządu ds. strategii i rozwoju biznesu, Grupa Nokaut, Mec. Paweł Gruszecki, Kancelaria Traple, Podrecki, Konarski, Dorota Bachman – Director of Marketing & Development at E-commerce Services empik.com, Bartosz Kiełbiński – Dyrektor Zarządzający Estoremedia oraz Konrad Latkowski.
Zaproszeni do Panelu Eksperci, choć reprezentujący wiele punktów widzenia, zgodzili się co do jednego – e-commerce mimo kryzysu na rynku, będzie się rozwijał. Szansę na sukces mają zarówno małe i średnie przedsiębiorstwa, jak i wielcy gracze. Internet, bowiem jako nośnik potencjału e-commercu, może być wykorzystany w wieloraki sposób przez przedsiębiorców. Najważniejsze jest jednak, aby jednorazowego zysku nie traktować jako cel sam w sobie w strategii i modelach biznesowych. Istotę perspektywicznego rozwoju biznesu podkreślił Stefan Nowak z Nokaut. Konrad Latkowski natomiast stwierdził, że przy tak szerokim wachlarzu możliwości internetu, nawet małe, 2 osobowe sklepy internetowe z niewielkim budżetem, mają dostęp do narzędzi ułatwiających im rozwój działalności. Nie mogą one konkurować z takimi podmiotami jak empik.com, który – jak przypomniała Dyrektor Dorota Bachman – istnieje na rynku już od 15 lat, ale mają szansę na uzupełnianie się z wielkimi podmiotami, docierając do niszowego klienta z wyspecjalizowaną ofertą. Dorota Bachman krótko przedstawiła działania empik.com, podkreślając wartość utrzymywania kontaktu z klientem różnymi kanałami, co w perspektywie przynieść może jedynie korzyści dla prowadzonego biznesu.



– Branża internetowa to lokomotywa napędzająca gospodarkę naszego kraju – powiedział moderujący dyskusję Prezes IAB Polska Włodzimierz Schmidt – należy więc dołożyć wszelkich starań, aby ją wspierać i ułatwiać przedsiębiorcom rozwój własnych biznesów – dodał Schmidt. Dyrektor Sebastian Christow, reprezentujący podczas dyskusji Ministerstwo Gospodarki, przedstawił – w świetle wypowiedzi Prezesa IAB – wiele projektów inicjowanych przez Jego resort, mających na celu wsparcie polskich przedsiębiorców. Podkreślił, że Ministerstwo jest otwarte na współpracę z przedsiębiorcami wyrażającymi swoje potrzeby w celu utrzymania rozwoju branży. Tylko dzięki ścisłej współpracy mogą zostać stworzone regulacje przyjazne dla biznesu przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa internautom podczas zakupów w sieci. Do dyskusji włączył się Mecenas Paweł Gruszecki z Kancelarii Traple, Konarski, Podrecki i Wspólnicy, przedstawiciel środowiska prawników związanych z branżą internetową. Zwrócił on uwagę na zagrożenie płynące z przeregulowanych zapisów, skutecznie utrudniających rozwój zarówno małym jak i dużym sklepom internetowym. W takiej sytuacji istotna jest rola Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, które reprezentując branżę w konsultacjach społecznych skutecznie walczy o ochronę przedsiębiorców – podkreślał mec. Gruszecki. Może właśnie to jest siłą e-commerce, które wydaje się być bliskie odpowiedzi na pytania: Jak pokazać by zainteresować, jak komunikować by zachęcić i jak sprzedać, by zyskać? bo przecież zyskuje mimo tylu trudności!



IAB Polska pragnie podziękować panelistom, gościom obecnym na żywo, internautom obecnym na wydarzeniu przed ekranami swoich komputerów i telefonów , firmie Transmisja LIVE oraz portalowi interaktywnie.com.