IAB Expert Panel #4 – podsumowanie

13.09.2013
stół na którym znajdują się papiery, dokumenty i laptop

IAB Expert Panel #4 – podsumowanie

12 września w iabłku odbył się już 4 z cyklu IAB Expert Panel.

W dyskusji udział wzięli: Dyrektor KRRiT Barbara Turowska, Albert Szybiński – Cyfrowy Polsat, Mariusz Stecki – Telewizja Polska SA, Olgierd Cygan – Digital One, Mariusz Grzesiuk – Onet, Tomasz Czudowski – YouTube, Grzegorz Tomasiak – Wirtualna Polska. Dyskusję moderował Prezes IAB Polska Włodzimierz Schmidt.

Tradycyjnie już, IAB Expert Panel rozpoczął menedżer ds. badań IAB Polska Paweł Kolenda przedstawieniem wyników badań IAB. Tym razem było to najnowsze badanie, zrealizowane we współpracy z atmedia, Grupa Gazeta.pl, Goldbach Audience, Interia, Onet oraz IIBR – Wideo w sieci.

Badanie wykazało, że prawie wszyscy internauci (96%) oglądają materiały wideo online, zaś ponad 60% korzysta regularnie z serwisów, które są dedykowane do oglądania takich materiałów – strony z filmami bądź VOD. Zostały również potwierdzone trendy związane z tzw. multi-platformowością – coraz bardziej rośnie rola różnych urządzeń w konsumpcji treści wideo. Internauci częściej korzystają z sieci niż z tradycyjnej telewizji, jednak do oglądania filmów i materiałów wideo służy im coraz więcej urządzeń, takich jak telefon, tablet, czy Smart TV. Często urządzenia te są wykorzystywane jednocześnie – prawie 2/3 internautów to tzw. multi-screeners, którzy podczas oglądania telewizji tradycyjnej korzystają z innych ekranów. Z badania wynika także, że co czwarty internauta korzysta z płatnych usług reklamowych, jednak zdecydowana większość woli oglądać materiały za darmo, z reklamą. Potwierdzają to ostatnie wyniki badania IAB/PwC AdEx, zgodnie z którym wideo online utrzymuje wysoką dynamikę wzrostu – w pierwszym kwartale 2013 rok do roku wyniosła ona 59%. Wysoki potencjał reklamy wideo online wynika między innymi z częstotliwości i sposobu wykorzystania urządzeń – internauci podczas oglądania materiałów wideo i filmów częściej spotykają się z reklamą w sieci niż w tradycyjnej telewizji, a jednocześnie rzadziej odrywają się od komputera niż od TV.

Badania wykazały, że Internauci korzystają częściej z sieci niż z telewizji tradycyjnej, Mariusz Stecki (TVP) natomiast podkreślił, że wynik mimo wszystko pozytywnie go zaskakuje. Zwłaszcza, że społeczność internetowa jest młodsza od telewizyjnej. Telewizja tradycyjna zmienia swoje oblicze, udostępniając swoje treści na wszystkich nowoczesnych urządzeniach, jest więc obecna wszędzie. Telewizja wychodząc naprzeciw potrzebom widzów, poszukujących dynamicznej informacji, ma ambicje stać się medium interaktywnym, a przez to atrakcyjnym również dla młodszej części odbiorców treści.

Czy jednak odbiorcy są skłonni do płacenia za treści video? Czy podmiot udostępniający treści może na tym zarobić? Te pytania Prezes IAB skierował do Alberta Szybińskiego (Cyfrowy Polsat), który odpowiadając podkreślił, że choć zakup treści jest dużą inwestycją, to Internauci są skłonni płacić za nie. Najlepszym przykładem są wydarzenia sportowe oferowane przez Cyfrowy Polsat. Potencjał rynku jest bardzo duży i aby dalej rozwijał się tak dynamicznie, należy zwrócić uwagę na atrakcyjność, legalność i szeroką dostępność na różnych urządzeniach proponowanej treści. Użytkownik w obliczu tak przygotowanej oferty, będzie chciał ją nabywać odpłatnie.

Tomasz Czudowski z You Tube zwrócił uwagę na model reklamowy, na którym opiera się funkcjonowanie tej platformy. Podkreślił, że You Tube udostępnia twórcom odbiorców, ale to sami twórcy decydują o sposobie monetyzowania udostępnianych treści.

Reklama video niesie ze sobą potencjał rozwojowy rynku, podkreślił Grzegorz Tomasiak (Wirtualna Polska) wystarczy zwrócić uwagę na fakt, że jest ona wykorzystywana w ogromnym stopniu mimo kryzysu ekonomicznego. Krótkie formy reklamowe nie wymagają tak dużych budżetów jak długie formy, stąd ich popularność.

Olgierd Cygan (Digital One) zwrócił z kolei uwagę na to, że reklama telewizyjna przeniesiona do Internetu jest chybionym pomysłem i przynosi efekt odwrotny od zamierzonego, dlatego tak istotne jest stworzenie reklamy wyłącznie na potrzeby Internetu. Aby jednak osiągnąć sukces, należy zatrudnić sztab profesjonalistów, za czym stoją ogromne budżety. Internet niesie z sobą możliwość wejścia z użytkownikiem w interakcję i to niewątpliwie podnosi walory reklamy internetowej, angażującej odbiorcę.

Treści video są powszechnie dostępne, pozostaje jednak pytanie jaką pewność ma użytkownik, że korzysta z serwisu legalnego, podczas gdy kryterium odpłatności nie ma tu znaczenia, ponieważ serwisy nielegalne również pobierają opłaty. Mariusz Grzesiuk (Onet) przyznał, że jest to bardzo trudne i niewątpliwie pomocna dla Internautów jest akcja zainicjowana chociażby przez IAB Polska Oglądaj Legalne www.ogladaj-legalne.pl, która przy wsparciu Partnerów i Ambasadorów promuje serwisy legalne. Innym elementem, który niewątpliwie wpłynąłby na konkurencyjność serwisów legalnych to obniżenie cen za dostęp do treści wg Grzegorza Tomasiaka (Wirtualna Polska). Albert Szybiński (Cyfrowy Polsat) jednak zwrócił uwagę na to, że serwisy pirackie dzięki temu że z żadnym podmiotem nie dopełniają formalności przed pozyskaniem treści, to udostępniają je szybciej i taniej. Serwis legalny natomiast musi przejść kolejne etapy transakcji zanim udostępni treść, stąd opóźnienie i wyższe koszty końcowe spadające na użytkownika. Podsumowując wątek piractwa w Internecie, Mariusz Grzesiuk (Onet) zasugerował dobry przykład z rynku muzycznego w ślad za którym mogłyby pójść treści video, mając na myśli zupełnie nową jakość legalności w muzyce oferowaną przez Deezera.

Obok kontrowersyjnego tematu piractwa treści w Internecie, drugim równie kontrowersyjnym są treści o charakterze pornograficznym oraz zawierające sceny nieuzasadnionej przemocy, których sposób zabezpieczenia przed nieletnimi reguluje Ustawa o radiofonii i telewizji. Jako ekspert w tej kwestii głos zabrała Barbara Turowska (KRRiT), która zwróciła uwagę, że Komisja Europejska oczekuje bardzo skrupulatnego monitoringu sposobu zabezpieczenia tych treści przed nieletnimi, stąd przeprowadzane są kontrole. Turowska zauważyła, że podmioty udostępniające treści mają coraz większą świadomość wymogów i coraz lepiej do nich się stosują. KRRiT wyraża otwartość na rozmowy z IAB Polska, w którym widzi partnera w procesie edukacji rodziców i dzieci w kierunku ochrony ich przed treściami pornograficznymi oraz zawierającymi sceny nieuzasadnionej przemocy.

Dyskusja, zbliżając się do końca, dotknęła jeszcze jednego bardzo ważnego problemu, a poruszył go Mariusz Stecki (TVP), który zaapelował do twórców o większą otwartość na Internet. Zwrócił uwagę, że powiększa się obecnie procent użytkowników Internetu, którzy nigdy nie obejrzą telewizji, stąd istnieje coraz większe zapotrzebowanie na treści wysokiej jakości w Internecie. Olgierd Cygan (Digital One) przyznał, że jako organizator konferencji FILMTERACTIVE w Łodzi 25 i 26 września http://www.filmteractive.eu, skupia się na edukacji absolwentów szkół filmowych i młodych twórców, propagując szerokie możliwości rozwoju artystycznego, jakie oferuje twórcom Internet.

Debata podczas 4 IAB ExpertPanel poruszyła wiele ciekawych, kontrowersyjnych i trudnych tematów. Okazała się być jedną z ważniejszych dotychczas zorganizowanych dyskusji przez IAB Polska na forum branży. Celem paneli eksperckich jest przedstawienie różnych punktów widzenia, starcie się kontrowersyjnych opinii i próby podjęcia wspólnych działań w kierunku dalszego prężnego rozwoju branży internetowej.

Mając nadzieję na udaną kolejną próbę zainteresowania Państwa cyklem IAB ExpertPanel, Związek Pracodawców Branży Internetowej jest otwarty na pomysły ze strony firm członkowskich, tematów kolejnych debat w iabłku.

IAB Expert Panel był transmitowany przez firmę Transmisje LIVE, która zapewniła doskonały przekaz tym z Państwa, którzy nie mogli nas odwiedzić w iabłku, jak i dając możliwość zadania pytania on-line ekspertom.