IAB Expert Panel #3: Potencjał rynku mobile w Polsce – relacja

17.07.2013
Przy stole siedzi czworo ludzi, patrzą na wprost do zdjęcia i uśmiechają się

IAB Expert Panel #3: Potencjał rynku mobile w Polsce – relacja

IAB Expert Panel, dzięki rosnącemu zainteresowaniu odbiorców, zdążył się już wpisać na stałe w Agendę najciekawszych wydarzeń branży interaktywniej.

15 lipca o godzinie 11.00 w iabłku – siedzibie IAB Polska przy ulicy Kruczej w centrum Warszawy, już po raz trzeci odbył się IAB Expert Panel, tym razem dyskutowano na temat potencjału rynku mobile.

Panel otworzyło uroczyste ogłoszenie wyników konkursu IAB Creative Showcase. Prezes zarządu IAB Polska Włodek Schmidt zaprezentował zwycięzców edycji Wiosna 2013. Laureatem została Wirtualna Polska za kampanię Reebok Yoga&Dance, a dwa Wyróżnienia powędrowały w ręce: Mobext / Mobizzy za kampanię AXN Hannibal oraz Lubię to – social media agency za kampanię Wygraj wakacje marzeń z Redd’s.

Tematem trzeciego już IAB Expert Panel był „Potencjał rynku mobile w Polsce. Smartfony, tablety jako narzędzia komunikacji z użytkownikiem”. Myśl przewodnia okazał się równie gorąca jak lipcowa pogoda.

Paweł Kolenda, Menedżer ds. Badań IAB Polska zaprezentował wyniki raportu „mobile 2012″ przygotowanego we współpracy z Grupą Roboczą Mobile, a także wyniki najnowszych badań IAB Polska, z których wynika, że penetracja użytkowników smartfonów wśród internautów 15+ przekroczyła w drugim kwartale 2013 poziom 54% i rośnie zgodnie z szacunkami IAB Polska. Na koniec roku może ona osiągnąć nawet 60%. Oznacza to ogromny napływ nowych użytkowników, którzy zyskują dostęp do wielu produktów i usług online. To zaś otwiera nowe możliwości przed wieloma sektorami gospodarki.
Czy jednak zawsze jesteśmy „on” i czy zawsze jesteśmy „connected”? Oto pytania, na które bez trudu znajdowali odpowiedzi zaproszeni do Panelu Eksperci: Marek Wcisło – T-mobile, Mec. Paweł Gruszecki – Kancelaria Traple, Konarski, Podrecki i Wspólnicy, Robert Wielgo- Wirtualna Polska, Borys Wróbel – Red Mobile, Tomasz Wóźniak – Future Mind, Adrian Kielich – Havas Media.

Borys Wróbel (Red Mobile) zwrócił uwagę na konieczność doprecyzowania trzech elementów, które decydują o sukcesie kampanii: grupy docelowej, produktu i celu komunikacji. One wyznaczają ścieżkę prowadzącą klienta do zakupu. Po ich wnikliwej analizie nawet prosty sms może okazać się najlepszym narzędziem sprzedaży produktu mimo, że w ocenie kreatywności taka forma przekazu oferty nie zachwyca użytkownika. Warto jednak po prostu uświadomić sobie, że telefon służy w dużym stopniu do komunikacji smsowej, zwłaszcza kiedy nadal jest mało mobilnych landing pages. Borys wspomniał także o aplikacjach i podkreślił, że w przypadku ich używania w kampaniach, należy pamiętać o długofalowej relacji z klientem, która staje się priorytetem w celu sprzedaży produktu.

Zgodził się z tą tezą Tomasz Woźniak (Future Mind), który zapytany o efektywność dotarcia do użytkownika z aplikacją, zwrócił uwagę na zagrożenie całkowitej utraty użytkownika, kiedy w długotrwałym procesie klient po prostu będzie niezadowolony. Woźniak podkreślił także znaczenie tradycyjnej reklamy outdoorowej, która w połączeniu ze smartfonem, może stanowić wyjątkowy tandem prowadzący do ściągnięcia przez użytkownika aplikacji.

Telefony komórkowe i tablety towarzyszą użytkownikowi zawsze i wszędzie, a coraz większa ilość dostępnych urządzeń oznacza coraz więcej czasu spędzanego w Internecie, a więc i coraz większe zakupy, na co zwrócił uwagę Adrian Kielich ( Havas Media). Adrian dodał także, że komfort z korzystania ze smartfonu czy tableta jest coraz większy i ci użytkownicy, którzy nabyli tablety, zrezygnowali z zakupów droga tradycyjną na rzecz zakupów w sieci.

Robert Wielgo (Wirtualna Polska) zaznaczył, że ponieważ smartfony stają się coraz bardziej osobistymi urządzeniami, które mamy przy sobie zawsze i wszędzie, to mobile należy traktować jako odrębny kanał przekazu. Dlatego też tak ważny jest landing page i zaintrygowanie użytkownika kampanią.

Od przynajmniej dwóch lat zadajemy sobie pytanie czy jest to albo czy był to rok mobile. Bez wahania na to pytanie odpowiedział Marek Wcisło (T-mobile), który jednak przewrotnie nazwał ten rok rokiem tableta. Liczba bowiem sprzedanych laptopów spadła diametralnie na korzyść wspomnianych tabletów. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na internet rodzi się natomiast pytanie, czy nie grożą nam problemy z pobieraniem danych. Marek jednak zapewnił, że nawet mimo coraz „cięższych” reklam takiego zagrożenia nie ma.

Za tak szybkim rozwojem technologii musi podążać jednocześnie regulacja prawna, zapytany o nią Mec. Paweł Gruszecki zwrócił uwagę na istotę rozróżnienia kampanii internetowej i smsowej/ mmsowej, w przypadku tej drugiej bowiem wymagana jest zgoda użytkownika na wykorzystanie jego danych.

Mając więc zadowolonego użytkownika wielu urządzeń mobilnych, na wakacjach bądź w pracy, z dostępem do Internetu bądź nie, nie pozostaje nam nic innego jak zachęcić do jeszcze większej mobilności, dając poczucie nieograniczonej wolności. Następny IAB Expert Panel już we wrześniu. Serdecznie zapraszamy!