IAB AdEx – wartość reklamy online w 2013 roku

26.08.2013
Mężczyzna prezentuje raport, stoi przed stołem pośrodku czworga ludzi, rozmawiają

IAB AdEx – wartość reklamy online w 2013 roku

Nadal dynamicznie rosną wydatki na reklamę wideo online, dzięki czemu reklama graficzna jest obecnie liderem dynamiki.

Reklama w internecie nadal notuje wzrost – według badania IAB AdEx przeprowadzonego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, wydatki na reklamę online w Polsce w pierwszym kwartale 2013 roku wyniosły 546 milionów. W porównaniu do porównywalnego okresu roku wcześniejszego jest to wzrost o 9,6%. Od roku 2013 w badaniu wprowadzono zmiany w metodologii – do monitoringu dodano wideo in-stream oraz RTB.

Branża reklamy cyfrowej w Polsce nadal notuje wzrost. Pierwszy kwartał 2013 roku zakończył się wartością 546,1 milionów złotych, co przekłada się na indeks rok-do-roku na poziomie 9,6%. Biorąc pod uwagę podstawowy podział reklam internetowych, wszystkie formaty zanotowały wzrosty. Najważniejszym kanałem jest nadal reklama graficzna, która pozyskała 41% udziału, czyli 2 p.p. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Reklama graficzna zawdzięcza duży wzrost głównie dzięki dynamicznie rozwijającemu się wideo online, a także popularności social media.

Na kolejnym miejscu ponownie znalazł się marketing w wyszukiwarkach (SEM), z 36% udziałem w torcie. Na kolejnych miejscach znalazły się odpowiednio: Ogłoszenia (16%) oraz E-mail (6%). Wart odnotowania jest także dalszy dynamiczny wzrost wydatków na reklamę mobilną, która osiągnęła ponad dwukrotną wartość w stosunku do porównywalnego okresu roku ubiegłego.

infografika dotycząca wydatków na reklamę w 2013 roku

Obecnie wydatki na reklamę online rosną w stałym tempie około 10%. Tyle wyniosła dynamika w pierwszym kwartale roku 2013, podobnie jak w roku 2012. Nie są to tak spektakularne wzrosty, jakie obserwowaliśmy kilka lat temu, jednak – biorąc pod uwagę, że internet jest obecnie jedynym medium, które odnotowuje wzrosty – możemy mówić o stałym, umiarkowanym wzroście, który zachowuje swe tempo pomimo wahań PKB. Duży wpływ na dynamikę reklamy cyfrowej ma obecnie wzrost reklamy wideo online, który towarzyszy redukcji wydatków na tradycyjną reklamę telewizyjną, a także dynamika SEM, która nadal rośnie szybciej niż cały rynek.

Biorąc pod uwagę strukturę branżową, podobnie jak rok temu, najbardziej aktywny w pierwszym kwartale 2013 był sektor motoryzacji oraz finansowy. W czołówce nadal znajdują się także: handel, nieruchomości oraz telekomunikacja.

W odpowiedzi na dynamiczny rozwój rynku badanie Adex zostało rozszerzone o nowe formaty reklamowe: wideo in-stream oraz RTB. Szczegółowo wyliczona zostanie także wartość formatów reklamy mobilnej.

O badaniu

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

Kontakt w sprawach merytorycznych:

Paweł Kolenda

Paweł Kolenda

Paweł Kolenda


menedżer ds. badań

E-mail: pkolendaiab.com.pl

T: 22 434 21 77

Kontakt dla mediów:

Szymon Kuc

Szymon Kuc

Szymon Kuc


koordynator ds. marketingu i pr

E-mail: szkuciab.com.pl

M: +48 608 530 904