IAB Adex Benchmark 2013

28.05.2014

Rynek Europejskiej reklamy online ustanowił nowy rekord w wysokości 27,3 miliarda euro. Po raz pierwszy udział reklamy mobilnej w torcie reklamowym przekroczył 10% wydatków. Wideo online przełamuje barierę 1 miliarda euro.

Podczas ósmej edycji kongresu Interact IAB Europe ogłosiło, że wydatki reklamowe online w Europie urosły o 11,9% w stosunku do roku poprzedniego, tym samym osiągając wartość 27,3 miliarda euro w 2013 roku.

Raport AdEx Benchmark pokazał, że reklama w internecie cieszyła się kolejnym rokiem stabilnego wzrostu w całej Europie. Większość rynków wykazała znaczący i bardziej stabilny poziom wzrostu niż w latach poprzednich. Podczas, gdy rozwijające się rynki kontynuują wzrost w całkowitej wartości środków przeznaczanych na media, bardziej dojrzałe rynki korzystają z innowacji i odnotowują postępy w zarabianiu na technologii mobilnej, co umożliwia im również dalsze podnoszenie krzywej wzrostu.

Rynek mobilny w 2013 r. po raz pierwszy zanotował dwucyfrowy wynik pod względem udziału w rynku, odpowiadający 11,5% z dynamiką na poziomie 128,5 % w porównaniu z 2012 r.

Reklama wideo online również zanotowała wysoki indeks, rosnąc o 45,4 % w roku 2013, do prawie 1,19 miliarda euro. To pierwszy raz w Europie, kiedy rynek wideo online przekroczył barierę 1 miliarda dolarów.

W 2013 roku, rynek reklamy graficznej (Display) osiągnął największy wzrost wśród kategorii na poziomie 14,9% z całkowitą wartością 92 miliarda euro.

Reklama w wyszukiwarkach (Search) zanotowała wzrost na poziomie 13% oraz wartość rynkową 13,4 miliarda euro. Silny wzrost został odnotowany na wielu rynkach w Europie, wśród których Rosja jest przodownikiem na poziomie 34,4% wzrostu. Wskaźniki uwzględniają inwestycje w wyszukiwanie dla różnych urządzeń, w tym zwiększenie liczby mobilnych wyszukiwań, wynikające ze wzrostu czasu spędzanego przez użytkowników online w podróży oraz dalsze inwestowanie małych i średnich przedsiębiorstw.

Rynek Ogłoszeń w 2013 roku był relatywnie stabilny i wyniósł 4,6 miliarda euro, odnotowując wzrost na poziomie 3,6%. Rynki centralnej i wschodniej Europy kontynuują uzyskiwanie korzyści z migracji wydatków od ogłoszeń w druku do ogłoszeń w internecie.

Największy indywidualny wzrost rynku został odnotowany w Rosji na poziomie 26.8% oraz w Turcji na poziomie 24,3%.

10 największych rynków w Europie:

  • UK-7,4 mld Euro
  • Niemcy- 4,7 mld Euro
  • Francja- 3,5 mld Euro
  • Rosja- 1,8 mld euro
  • Włochy- 1,7 mld euro
  • Holandia- 1,3 mld Euro
  • Szwecja- 0,9 mld Euro
  • Hiszpania- 0,9 mld Euro
  • Norwegia- 0,7 mld Euro
  • Dania- 0,6 mld Euro