Duży potencjał internetu w zakupach leków – raport IAB Polska

10.09.2014

Wyniki badania „E-konsumenci (Consumer Journey Online)”, zrealizowanego przez IAB Polska, ukazują ogromny potencjał internetu w procesie zakupowym produktów i usług z branży farmaceutycznej. To głównie w tym medium, obok telewizji, konsumenci znajdują informacje na temat leków, wyrobów i usług medycznych.

Jednym z celów statutowych Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska jest dostarczanie wiedzy na temat medium XXI wieku, którym jest internet. W ramach tej misji IAB Polska postanowiło opublikować cykl raportów, które dedykowane są konkretnym branżom. W pierwszym z raportów skupiono się na produktach dotyczących zdrowia, takich jak lekarstwa, czy artykuły medyczne.

Z raportu wynika, że internet jest podstawowym źródłem wiedzy na temat zdrowia. To głównie w tym medium, obok telewizji, konsumenci znajdują informacje na temat leków, wyrobów i usług medycznych. Jak podkreśla ekspert jednego z partnerów badania. E-konsumenci oczekują nie tylko dobrych cen ale również dokładnej informacji i opinii o produkcie podpartej poradą specjalisty. Sposobów na korzystanie z sieci jest wiele. Internauci przede wszystkim korzystają z wyszukiwarek, przeglądają opinie dostępne na forach internetowych, uczestniczą w grupach dyskusyjnych oraz czerpią wiedzę z materiałów dostępnych w portalach internetowych.

Przejdź do do strony raportu >

O badaniu

Metodologicznym punktem wyjścia badania był model „Consumer Decision Journey” stworzony przez McKinsey & Company, który jest modyfikacją klasycznego schematu marketingowego służącego do opisu kondycji marki na poszczególnych etapach procesu zakupowego. Pomiary badawcze zostały zrealizowane przez specjalistyczne instytuty (Ośrodek Przetwarzania Informacji oraz Interaktywny Instytut Badań Rynku) za pomocą ankiet emitowanych na przestrzeni wydawców internetowych obejmujących łącznym zasięgiem ponad 90% polskich internautów w wieku 15+: AdVice, atmedia, Grupa Gazeta.pl, Goldbach Audience, IDMnet, Interia, Onet, pkt.pl oraz GWP.
Ankiety emitowane były w okresach: 8-26 kwietnia 2013 oraz 6-31 maja 2014. Aby dane były reprezentatywne dla ogółu polskich internautów, do analiz wykorzystano wagi skonstruowane na podstawie informacji o płci internautów, ich wieku oraz częstotliwości korzystania z internetu.

O IAB Polska

Interactive Advertising Bureau istnieje na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 2000 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród członków związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe i agencje interaktywne.

Jednym z ważniejszych zadań związku jest szeroko pojęta edukacja rynku w zakresie metod wykorzystania internetu. IAB ma za zadanie informować o jego potencjale reklamowym, pokazywać skuteczne rozwiązania, tworzyć i prezentować standardy jakościowe, uświadamiać klientom, czego powinni oczekiwać od tego medium i od rynku usług internetowych oraz jakie wymagania powinni stawiać agencjom, świadczącym te usługi. Działania związku mają tworzyć forum prezentacji najnowszych światowych publikacji, dotyczących efektywnego wykorzystania Internetu.

Kontakt

Kontakt w sprawach metodologicznych – Paweł Kolenda, Dyrektor ds. badań:
p.kolendaiab.org.pl
Kontakt dla mediów – Szymon Kuc, Koordynator ds. marketingu i PR:
s.kuciab.org.pl