2 miliardy złotych na reklamę online jeszcze w tym roku?

01.10.2012
na stole leży dokument z kolorowymi wykresami

2 miliardy złotych na reklamę

Według szacunków Interaktywnie.com, w tym roku padnie kolejny rekord wydatków na reklamę w internecie. O ile utrzyma się wzrostowy trend, przekroczymy kolejną granicę wartości rynku.

Rynek reklamy online w Polsce nadal rośnie. Najnowsze, opublikowane w drugiej połowie lipca dane AdEx, czyli szacunki IAB Polska i firmy PwC pokazują, że pierwsze trzy miesiące 2012 roku przyniosły branży wzrost na poziomie nieco powyżej 9 procent w ujęciu rocznym. Z jednej strony – to niewątpliwy powód do zadowolenia. Jeśli trend utrzyma się do grudnia, ten rok przyniesie rekordową wartość rynku.



Pierwszy raz w historii uda się bowiem przekroczyć poziom dwóch miliardów złotych na wydatki reklamowe w polskim internecie. Z drugiej jednak strony – pierwszy raz od dawna dynamika wzrostu nie osiągnęła wyniku dwucyfrowego – podaje Interaktywnie.com w raporcie Reklama w internecie za 2012 rok.



Zanim jednak dojdzie do historycznego przełamania bariery 2 miliardów złotych wydatków, już dziś odnotować trzeba inne, nie mniej istotne wydarzenie. Otóż bezapelacyjny dotąd lider – mianowicie reklama display – znalazła godnego następcę. Udział SEM, czyli reklamy powiązanej z wynikami wyszukiwania, w pierwszym kwartale 2012 roku zrównał się z nią wydatkami. Przedstawiciele branży reklamowej od dłuższego czasu zapowiadali, że SEM przejmie palmę pierwszeństwa. Wszystko wskazuje na to, że właśnie jesteśmy tego świadkami.


Wydatki na reklamę internetową w Polsce


2007 – 0,75 mld zł

2008 – 1,22 mld zł (+64 proc.)

2009 – 1,37 mld zł (+13 proc.)

2010 – 1,58 mld zł (+15 proc.)

2011 – 1,95 mld zł (+22 proc.)

2012Q1 – 0,49 mld zł (+9 proc.)



źródło: IAB, PwC


Kto zostawia w sieci najwięcej pieniędzy? Z ostatnich danych IAB i PwC wynika, że liderem jest branża motoryzacyjna, przed finansową i telekomunikacyjną. Największą dynamikę odnotowali natomiast reklamodawcy z branży nieruchomości.
Jeśli chodzi o porównanie poszczególnych mediów na reklamowej mapie Polski, internet niezmiennie prezentuje się najlepiej, jeśli chodzi o kondycję. Ugruntowana, druga pozycja – za telewizją – wydaję się być niczym nie zagrożona.